Thursday, December 15, 2011

Isu Pendatang : Kampung Aku Mula Menerima Tempias

Kamus Dewan mentakrifkan perkataan PENDATANG dengan penuh makna iaitu:

1.orang mendatang, orang asing yg datang ke, atau memasuki sesebuah negeri lain; ~ haram bk pendatang tanpa izin; ~ tanpa izin orang asing yg memasuki sesebuah negara lain dgn tidak mendapat kebenaran drpd kerajaan negara tersebut; 
2. tiang atau penyokong utk menguatkan (meneguhkan); 
3. perasaan yg timbul dlm hati (terlebih dahulu), gerak, firasat.

Apa yang ingin aku bincang dan kongsikan di sini ialah perkara (1) sebagai asas utama disebabkan perkara (3). Apa yang aku lalui dan pengalaman pahit manis di rantauan serta apa yang akal aku nilai dan analisis melalui pembacaan dan laporan media arus perdana, memang aku rasa perkara (3) dalam takrifan di atas mendorong aku untuk berkongsi tentang perkara (1).

Manusia dicipta dari tanah dengan leluhur Nabi Adam AS dan Siti Hawa membuktikan manusia adalah dari ciptaan yang sama. Apa yang ingin aku kongsikan jauh sekali untuk membeza-bezakan rupa kulit dan latar keturunan bangsa kerana Kampung Tian sudah lama terdiri daripada pelbagai bangsa (Cina, Melanau, Iban, Bidayuh, Melayu, dan Indonesia). Sebagai manusia berakal dan mendapat sedikit pengetahuan dan ilmu duniawi, aku tidak dapat menerima sama sekali konsep manusia yang bersikap nepoteisme yang melampau. Melampau hinggakan orang lain tidak mampu untuk mengecapi apa sahaja kemudahan yang layak dikongsi bersama. Tetapi sebagai entiti dalam masyarakat, persoalan aku adalah : adakah individu tertentu layak untuk mencemar dan membuat onar dengan membawa golongan pendatang ke kawasan tanah tumpahku? Tolak isu tentang perkahwinan kerana itu isu naluri semulajadi manusia.

Pada sambutan aidilfitri 2011 lepas, aku seperti biasa akan balik ke kampung dan itu adalah wajib hatta tiket mahal nak mampus pun aku tetap balik. Cuti 3 hari pun aku akan balik, tumbuk bos yang tak mahu bagi cuti raya pun aku sanggup...hahahahahahahahaha. Tapi perkara (1) di atas oleh aku kongsi melalui cerita berikut:

Cerita 1:
Aku adalah aku dan takkan berubah sudut pandangan aku tentang dunia ini dalam aspek melepak khususnya. Tetapi pekan berdekatan di daerah Daro penuh dengan pendatang warga Timor Leste yang dari sumber yang sahih menyatakan mereka adalah pekerja ladang di kawasan ladang sawit khususnya di area Tebaang. Aku tidak kisah kerana aku tahu tentang betapa peritnya kehidupan warga Timor Leste selepas keluar dari Republik Indonesia. Mereka datang mencari rezeki yang halal dan tidak menyusahkan aku... tetapi apa yang aku perhatikan sepanjang cuti seminggu itu ialah betapa mereka menjadikan pekan Daro seperti mereka yang punya, minum arak semasa bulan Ramadhan (dulu aku pun minum, tapi bukan ditengahari buta masa puasa). Tidak mustahil golongan pekerja ladang ini akan menimbulkan permasalahan satu masa nanti kerana anak-anak muda P207 banyak merantau keluar.

Cerita 2:
Ini bermula dalam tahun 2000 apabila aku menjejakan kaki kali kedua ke Negeri di Bawah Bayu, aku hairan apabila rakan-rakan selalu mempelawa untuk minum di kedai Mamak. Celaka, dalam kepala mula timbul keraguan kerana, PERTAMA: Aku tahu Mamak tu india muslim dan mereka adalah antara pelakon utama dalam merencana pentadbiran Melaka dahulu. KEDUA: Mamak memang terkenal dengan masakan nasi beriani kambingnya (kalau korang tak tahu, pergilah ke Pulau Pinang dan negeri di Utara Semenanjung Malaysia-Tapi aku tahu dari media massa je ya). TAPI apa yang aku dapat semasa minum di kedai MAMAK sekitar Kota Kinabalu masa tu, aku hanya menyumpah dalam hati...celaka...celaka punya member. Buta mata dan buta sejarah dan buta antropologi. Adakah muka mamak di Sabah macam Pakistan dan ada kedai yang iras2 India. cakap Melayu pun macam haram jadah sahaja. Lepas beberapa lama, barulah ada istilah yang aku selesa... mereka bukan MAMAK. Kami selalu guna istilah ANEy untuk merujuk kedai-kedai tersebut kemudiannya. Kalau diberi peratus, tak sampai 1% aku pernah makan di kedai tersebut.

Cerita 3:
Di Sabah, golongan PAKISTAN ini mendominasi apek perniagaan runcit dan banyak kedai-kedai Cina tempatan gulung tikar disebabkan penangan mereka. Kemudian ramai dalam kalangan penduduk tempatan yang berhutang dengan mereka... beli karpet dan banyak barangan lain lagi. Bayar RM5 sebulan pun takpa. Idea yang amat bagus dan ini perlu diteladani oleh warga Kampung Tian dan bagi yang membeli pula...bayarlah dan belilah dengan anak watan kampung sekiranya mereka menjalankan bisnes yang sama. Lupakan beza harga seketika walaupun berat, apalah dengan nilai RM1-RM5 jika dibandingkan kesan jangka panjang.

Cerita 4:
Ini susah aku nak ulas... sebab kat kampung dah ada golongan PAKISTAN sial ini... di Bandar Mukah, Pekan Daro pun dan bercambah. KENAPA???????

Cerita 5:
Di Sabah, ramai sudah PAKISTAN yang memiliki kad pengenalan dan mendominasi aspek perniagaan runcit dan kedai makan. Malahan jangan terkejut kalau aku nyatakan barangan yang mereka jual jauh lebih murah daripada pasaraya GIANT dan kadangkala ini menarik minat pembeli. Malahan boleh lihat di setiap pekan di Sabah, kedai runcit PAKISTAN seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Tapi aku hairan... isu golongan pendatang FILIPINA yang menjadi agenda yang tak selesai. Pendatang PAKISTAN yang dianggap mamak oleh orang tempatan kurang disedari.

Cerita 6:
Di Sabah, susah nak cari pendatang FILIPINA dan Indonesia yang kaya. Memang tidak aku nafikan golongan pendatang FILIPINA bersikap kurang ajar sedikit tetapi PAKISTAN ini ibarat api dalam sekam. Sebelum memilik IC mereka memang melayan kita dengan bagus, tetapi yang sudah memiliki IC berlagak diaorang ini takyah nak cakap. Kalau ada pistol...aku pun sanggup tembak. Hahahahahahahahha (Tapi awek Pakistan ini cun nak mampus : aku geram weiiiiii tengok)


Cerita 7:
Tak tahu nak cakap apa, baca sendiri komen facebook di bawah




Cerita 8:
Golongan PENDATANG di Semenanjung Malaysia lebih teruk dan sekarang sudah menjalar ke Sarawak, tengok gambar di bawah: Anda boleh klik gambar untuk sumber




Penutup:
Kalau dinilai dari sudut psikologi, masyarakat di dunia pernah dikategorikan mengikut sikap samseng mereka. Aku lupa nama penulis tersebut kerana itu cerita tahun 2002 dahulu ketika aku menolong rakan menaip tugasan Psikologi Silang Budaya beliau... Masyarakat Bajau (Sabah + Filipina) menduduki ranking ke-3 dunia, masyarakat dari area pantai Timur Malaysia (majoriti kawasan Pattani) menganjur hingga ke Afrika (termasuklah PAKISTAN) ranking ke-2, dan rangking ke-1 ialah masyarakat Arab yang duduk di antara PAKISTAN dan Afrika. 

Jadi tidak mustahil satu hari nanti PAKISTAN akan mendominasi aspek peruncitan di P207. Lupakan seketika dengan warga TIMOR LESTE dan INDONESIA yang memang datang untuk sesuap rezeki (Tapi isu warga tempatan MENANGGUK DI AIR KERUH memang memualkan aku), tapi PAKISTAN ini datang dengan impian... WARGA AFRIKA datang dengan perancangan.


Nota:
1. Artikel merapu paling panjang setakat ini
2. Tahukah Anda??? Di Afrika khususnya di bahagian tengah seperti Nigeria... Teknik Menipu dipelajari secara formal dengan kewujudan sekolah khas. Rujuk sini, sini, dan (Amaran Oleh PDRM)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...