Friday, December 23, 2011

Musim Rambutan 2011

Rambutan ataua nama botaninya "Nephelium Lappaceum L." (macam ada gaya Metal ja ne) berasal dari selatan China, Vietnam, Laos, Kemboja, Thailand, Myanmar, Malaysia, Indonesia dan Sri Lanka. Patutlah sejak pasca merdeka kampung aku dan menjadi kawasan penanaman rambutan yang terkenal dalam daerah Matu. Malahan rambutan kini rambutan ditanam di Asia Tenggara dan sedikit di Sri Lanka, New Guinea, Australia, Amerika dan hinggalah ke Afrika. Jadi spesis rambutan ini bukanlah sesuatu yang asing bagi masyrakat dunia pada hari ini. Malahan bagi aku sebagai anak watan Kampung Tian, rambutan ini adalah sesuatu yang biasa dan sukar untuk berjumpa kanak-kanak kat kampung aku yang tidak makan buah ne walaupun sudah menjadi anak merdeka.


"Berapa harga makcik? Sekilo RM12 dik" itulah ayat perbualan yang aku rasa antara yang aku ingat sejak tahun 2000 apabila menjejakkan kaki di Negeri di Bawah Bayu hamnpir 11 tahun yang lampau. Ayat yang aku rasa mengejutkan dan status sebagai pelajar pada masa itu tidak mengizinkan aku membeli buah yang sememangnya terkenal di Kampung Tian. Kemudian harga semasa cuti sekolah tahun 2011 ini pula adalah sekitar RM9 sekilo dan kadangkala aku beli juga walaupun spesis rambutan tu tidaklah yang aku inginkan dan kadangkala semasa makan rambutan ini aku akan teringat zaman persekolah aku bersama-sama rakan-rakan kerana pada penghujung oktober hingga januari, musim rambutan adalah seperti pesta bagi masyarakat di sekitar daerah aku.

Selain Kampung Sok yang juga terkenal dengan hasil rambutannya, kampung aku juga menjadi anatara pengeluar rambutan untuk kegunaan masyarakat setempat. Jadi harga yang dijual mengikut berat (KG) adalah sesuatu yang kadangkala menimbulkan ketidakselesaan kepada aku. Malahan dengan kos RM10 i kampung aku pasti tidak dapat menghabiskan rambutan tersebut seorang dalam masa satu jam. Tapi dengan nilai yang sama, aku terpaksa menerima hakikat perihalan "lain padang lain belalang" dan manusia bila merantau jauh akan berjumpa dengan pelbagai karenah dan aspek lain yang berbeza dengan tempat tanah tumpah darah sendiri. Masih dalam kepompong Kepulauan Borneo dan banyak perbezaan, entahlah kalau berbeza sempadan negara.


Sepanjang cuti persekolahan 2011 ini, aku terperap di Kota Kinabalu dan kadangkala ada suara-suara sumbang mengatakan aku suka terkurung dalam rumah. Alahai, manusia ada prinsip hidup sendiri, tak perlulah nk menilai dan tidak perlulah membuat perbandingan. Aku ni jenis yang suka melepak jauh sekali nak melancong ke sana-sini dan kalau balik kampung pun aku akan melepak. Memang aku tak dapat nak balik sepanjang cuti persekolahan tahun 2011 ini disebabkan tuntutan akademik sendiri dan bukan atas paksaan sesiapa. Cuma aku rasa manusia ada pilihan dan tidak perlulah nak menidakkan fakta itu. Memang aku hairanlah dengan prinsip manusia khususnya di kampung aku ne, istilah buang batu atau istilah aku ne jenis tak ingat kampung jangan cakap, karang aku bagu penampar percuma sampai mati kita tak bertegur. Kan berdosa kalau lebih 3 hari tak bertegur sapa, kemudian kena faham lah juga dengan status orang lain.

Apa lak merapu ne... patutlah aku rasa na taip dalam bahasa ibunda ja tadi...hahahahahahha. Buak buten eh adak tang Sabah, may akel bak regah. Alah mas kemaal adak kenirah ubak to lakey sabey. Alah ubak ko nin doh, masem-masem mak ubak to bejajah. Buak buten laici lah, buak buten benyoh lah, mengapang sekali mak tan ko memikir regah doh. Adak tang kapong jebet doh RM1 tepeng. bak bela kamek daren lepak utong gak mak wak 20 bet doh may sukup. Adak kah jenajah RM10 jekilo beliun may lo matun buak buten kapong kaya udah lau eh. Kenah kirah mlo debay doh sai-sai ro wak matun buten kuan sabey-sabey may majih jajah. Adak wak kupek marak buleh agik, bas doh beliun bak asem iduh tang Sabah eh. Slaka ateng, buyak wak siduh julik lah pama tan bak pindah ted debay. Anik pindah pun sakit gak tan memikir adak terperp tang ted debay mak. Lawak may wak kik kerjah adak siduh.

Lo matun buak buten tang kapong kuan sabey-sabey udah deng ko nuan. wak neringo ko buyak no kah may bay denah kemajuan ataupun may bay denah peningkatan wak aspek pertanian eh kah. Buyak no ko pubak siduh? Lo matun buyak buten eh may gak maju-maju kuan sabey, agik gak lo duh lulo musim buak buten igem hasil duh may berapa. Anah lah buyak jenajah RM1 jebat igem bas duh nuan kah may buten ubas patun lo duh? Wak ubak ko eh fokus duh tang aspek mematun eh mak, adak nuan lo keluarga lo matun eh nuan berjaya wang akademik duh saji nuan kaitan tang buak buten...wak itir buyak no may bay peningkatan wang jumlah patun ataupun hasil lo duh. May ro buak buten doh kenah jajah labik kubu...slaka tang kubu pun jenajah lo sinah pebak kilo gak agik. Atenglah tlo mlanau tian eh may berapa laus wang hal matun, tapi adak kenirah kuan logik akal tenawan, may ro maju udah lo matun buten kuan sabey-sabey bas nuan aroh tar liseng kebun. Kubah senged mlo? may boh kemirah anik, sukup lo matun buten doh keban bejajah buten lo iduh labik serikei, kubu, @ mukah. may kah buleh udah.

Nota:
1. Alasan kukuh kenapa aku lebih suka menulis dengan bahasa Melayu ialah ayat dalam bahasa ibunda aku ne pendek dan sukar untuk menjelaskan sesuatu fakta. Kenapa? Bagi aku kerana bahasa Melanau masih berada di permulaan sifat Dinamiknya dan bahasa Melayu sudah jauh kedepan dalam garis Dinamiknya. tetapi bahasa Inggeris sudah berada di garisan statik.
2. Sebab itu aku rasa perjuangan orang-orang Melanua melalui blog mereka yang menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris lebih berkesan dan difahami oleh entiti luar.
3. Aku bukan menidakkan fungsi bahasa sendiri, tapi itulah realitinya...cuma JANGAN BIARKAN ANAK ANDA TIDAK FAHAM BAHASA MELANAU.

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. buak buten oh buak buten
    dao ateng bak kanen
    mei bak kun lo dipen dipen
    salak sebut meleket ngah atab nyipen

    ReplyDelete
  3. Hahahahhaha... may deket tang nyipen buak buten tian usi. buyak kupek anik

    ReplyDelete
  4. buak asel ngah sungai tugun daro sabei... pama mesem nyam. buleh ubang idu, apah idak kajuk pbak saloi. zamen meingah bei aroh tar

    ReplyDelete
  5. hahahaaaa...betul ubak beduah usi. Buah buten tang kampung beley RM1 puas hati keman, Labik teng bandar RM10 susah hati keman. mey sukup.

    ReplyDelete
  6. Adak kah buak buten kapong tlo diupgrade stail matun, katah udah lo matun buten kapong peduit jumit usi. Iduh menak may maju-maju te tlo wang aspek pertanian eh

    ReplyDelete
  7. cam eh lah dao nuan blog debay,,sokong

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...