Thursday, December 1, 2011

Rumahku Syurgaku : Mitos atau Realiti

Istilah Rumahku Syurgaku kadangkala menyebabkan aku terfikir, adakah rumah yang aku sediakan mampu mengintegrasikan maksud tersebut kepada bondaku? Susah untuk aku rungkaikan kerana apa yang tersurat tidak semestinya mampu menjelaskan apa yang tersirat. Tetapi sejak jauh merantau melihat dunia dan jauh meneroka alam maya ini, aku masih tidak mampu merungkaikan istilah Rumahku Syurgaku kerana nilainya adalah terlalu tinggi untuk aku capai dengan kemampuan aku sebagai seorang guru biasa yang hanya berkhidmat demi meneruskan tuntutan duniawi.

Negara Malaysia sudah merdeka dan warga Bumi Kenyalang sudah lama mengecapi selepas noda hitam tinggalan keluarga Brooke, patih getir zaman Jepun, onak dan duri zaman British. Adakah kibaran jalur gemilang dibawah ini menidakkan yang kita sudah merdeka?

Kalau tak bangga tengok Jalung Gemilang... lu pergi minta jadi warganegara Uganda
Jadi untuk semua warga kampung tian, saudara-saudara seagama, saudara-saudara sebangsa, saudara-saudara zaman remaja... pilih mana yang boleh dikatakan rumahku syurgaku...pilihan anda alah rahsia dan tidak ada kaitan dengan yang hidup atau yang mati. Malahan kalau anda sudah merdeka dengan istilah sejarahnya, anda layak untuk membuat pilihan dengan rasa dan pendirian sendiri, aku tak kisah...

Rumah kat taman aku tak mampu nak beli

Apartment gaya hidup orang kota

Banglo ne harga RM1 juta...sampai mati aku tak mampu

Rumah kayu yang generasi tua suka

Rumah aku kat tingkat 3, bayar setengah mampus

Ini rumah kat kampung aku masa zaman merdeka????

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...