Sunday, July 22, 2012

Kenangan Zaman Sekolah Menengah : Bulan Puasa

Kemunculan bulan Ramadhan yang merupakan penghulu segala bulan kadangakala akan membuatkan aku malas dengan keadaan hidup di tempat orang dan banyak karenah zaman remaja yang aku rasakan tidak dapat dilakukan di tempat orang. Rutin pergi kerja, balik kerja, tido, mengadap komputer, dan pergi kerja kadangkala membuatkan aku rasa betapa jauhnya beza budaya dan cara hidup dalam sesebuah masyarakat. Sejak bertugas di tempat orang dalam tahun 2003, memang bulan puasa tidak dapat aku nikmati dengan penuh di kampung. Apa lagi dengan cuti yang kadangkala sekadar 1 minggu dan sampai aku fikirkan betapa kementerian pelajaran perlu mengubah supaya cuti Hari Raya Puasa menjadi 2 minggu setiap tahun selaras dengan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi dan semasa sambutan hari raya ini, bukan sedikit warga kota balik kampung beraya.

Semua pakat tunggu bunyi benda ne kalau kat kampung

Kenangan berpuasa di kampung memang tidak dapat dilupakan, sampaikan kadangkala aku tengok syiling rumah ataupun menanda kalendar sambil mengharapkan cuti akan cepat sampai. Perkara yang aku tak pernah buat di bulan-bulan lain... Kenapa? Entahlah, puasa di kampung memang satu perkara yang aku rasakan unik dari aspek makanan semasa berbuka hinggalah budaya yang diamalkan semasa kedatangan Ramadhan. Setiap generasi seperti aku tahu apa yang aku maksudkan... semoga Ramadhan 1433H ini akan menjadi lebih bermakna untuk semua...


Friday, May 11, 2012

Permainan Tradisional "Say Duray" yang Berfungsi dengan Nyanyian

Perkembangan zaman telah memberikan masyarakat khususnya di kawasan kampung mampu untuk menerima pelbagai input yang bermaklumat daripada perkembangan teknologi semasa. Dalam aspek ini aku memang mengakui bahawa proses yang berlaku secara evolusi (perlahan-lahan) telah memberikan impak yang amat besar dalam proses kanak-kanak di kampung aku meniti alam remaja. Jika dibuat analogi mudah,  perkara ini adalah berkait rapat dengan bagaimana teknologi semasa menjadi nadi dalam perkembangan zaman kanak-kanak dan remaja di Kampung Tian berbanding beberapa dekad yang lalu. Kadangkala apabila merenung kembali bagaimana kanak-kanak sezaman dengan aku menghabiskan masa di waktu petang dahulu, aku dapat bayangkan betapa jauhnya jurang perbezaan dengan kanak-kanak dan remaja pada hari ini. Kenapa? Semuanya adalah kerana perkembangan teknologi dan kewujudan rangkaian sosial facebook yang berkonsepkan teknologi web 2.0 turut menjadi kegilaan generasi muda di Kampung Tian.

Apabila bercerita tentang kemajuan yang menghakis budaya dan kenangan zaman aku dan rakan-rakan membesar, aku sering terlupa dan selalu terfikir (WIGO : What is going on?). Hahahahahaha, semuanya berlaku secara tidak sengaja, padahal persoalan tersebut sudah aku akui dipengaruhi oleh perkembangan teknologi semasa impak kemajuan ekonomi negara. Permainan tradisional berupaya membentuk sebahagian daripada kehidupan yang dilalui oleh generasi tua di kampung dan aku berani nyatakan bahawa generasi 30-an turut merasai bagaimana jerih perit kehidupan 20 tahun yang lampau. Ianya memberikan satu loncatan kreativiti kepada generasi zaman tersebut untuk mewujudkan satu bentuk hiburan iaitu permainan tradisional dan apa yang aku fokuskan dalam entri ini ialah permainan yang melibatkan nyanyian. Memang tidak dinafikan kewujudan lebih 20 permainan tradisional yang direkodkan oleh Jabatan Penerangan dalam konteks masyarakat Malaysia ada sedikit berkait rapat dengan permainan tradisional masyarakat Kampung Tian menurut pemerhatian aku. Boleh rujuk di SINI kategori-kategori permainan tersebut.

Perkara utama yang menjamin kesinambungan permainan tradisional pada masa lalu dalam masyarakat kampung aku ialah keseragaman cara hidup generasi terdahulu yang penuh dengan adab sopan dan nilai-nilai kekeluargaan (nilai negatif tak perlu difikirkan ye). Keadaan ini membentuk satu kreativiti yang bagi aku kadangkala menjadi nadi dalam usaha membentuk jati diri kanak-kanak khususnya yang seusia denganku. Sebenarnya permainan tradisional juga dikenali sebagai permainan rakyat dalam konteks sejarah negara dan ada di antara permainan ini yang sekarang tidak dimainkan lagi tetapi hanya diketahui oleh generasi yang lebih lama merasai masinnya garam dalam masakan hahahahahaha. Walau bagaimanapun, jika dikaitkan secara umum, terdapat juga permainan yang masih dimainkan lagi oleh golongan kanak-kanak sehingga hari ini. Di antara permainan itu termasuklah, congkak, wau, batu seremban, sepak raga, gasing dan lain-lain. Walau bagaimanapun, permainan yang berkait rapat dengan nyanyian yang sering dimainkan oleh masyarakat Kampung Tian adalah seperti gambar berikut: 

Permainan yang dimainkan Mengikut Kreativiti.

Puas juga aku berfikir dan memerah otak dan idea sumbang tentang asal usul permainan yang dibincangkan oleh rakan-rakan facebook di atas (untuk makluman : korang masuk group Melanau Tian Mato, aku kenal dan kenal... jadi guna FB dengan cara berhemah). Bukan aku tak pernah bermain permaianan tersebut, cuma semuanya aku mainkan semasa zaman kanak-kanak selaras dengan tuntutan kanak-kanak kampung yang normal dan suka merayau ke serata ceruk kampung bersama geng-geng Power Rangers, hahahahaha. Apa yang memeningkan kepala aku ialah maksud bait-bait lagu yang bila diterjemahkan ke bahasa Malaysia, hanya membawa kepada 80 peratus maknanya. Malahan aku tidak malu untuk mengatakan bahawa ada perkataan yang aku sendiri pun tak tahu maksudnya seperti frasa "kelepak naway, tiken baden". Tapi realitinya, itulah frasa yang sering digunakan dalam permainan "Say Duray", "Gegiling Galang", dan "Polis Sentri" ini dalam kalangan kanak-kanak kampung aku satu ketika dahulu walaupun mungkin terdapat beberapa versi yang berlainan sedikit kerana lumrah ilmu yang tidak dicatat, ia akan kekal misteri hingga tiada versi yang 100 peratus tepat seperti kronologi sejarah masyarakat Melanau sendiri. Sebelum aku jelaskan tentang permainan ini, layan dahulu video youtube filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee berikut:

Tengok di minit ke 4 video, anda akan faham.


Sekiranya manusia menggunakan otak untuk berfikir, mata untuk membaca, dan hati yang terbuka... ilmu itu tidak sukar untuk digapai. Malahan apa yang aku perhatikan, ramai dalam kalangan golongan remaja (termasuklah yang seusia dengan aku) kurang menggunakan kemahiran membaca dan anugerah otak yang ada untuk membaca dan meneliti. Jadi jika diteliti perbincangan rakan-rakan tentang permainan tradisional dalam gambar sebelum video ini, terdapat pelbagai cara untuk memainkan permaianan tersebut. Oleh sebab itu respon yang dapat dilihat adalah rawak dan pelbagai. Kemudian bandingkan dengan kandungan video yang aku paparkan di atas dan buat kesimpulan tentang persamaan yang cuba aku sampaikan sebelum membaca entri ini untuk perenggan seterusny. Apabila dibandingkan dengan cara yang sistematik persamaan akan dapat dijelaskan dalam erti kata latar belakang masyarakat Nusantara yang pelbagai satu ketika dahulu. Allahyarham Tan Sri P. Ramlee memang mempunyai idea yang mendahului zaman dan kreativiti yang sukar untuk digambarkan sehingga ke hari ini.

"Permainan Mencari Cucu" seperti yang terdapat dalam video di atas merupakan permainan tradisional yang dimainkan oleh golongan kanak-kanak khususnya diluar rumah dalam masyarakat Melayu satu ketika dahulu. Kemudian aku sudah jelas tentang pendirian sebelum ini dalam entri-entri terdahulu menyatakan betapa masyarakat Melayu dan Melanau adalah jauh berbeza. Mungkin persamaan dalam nilai-nilai kebudayaan dan rumpun bangsa yang sama boleh diterima. Jadi tiada istilah Melayu-Melanau dan ianya hanya sekadar propaganda politik (aku tak berminat dalam isu politik, sorry). Berbalik kepada "Permainan Mencari Cucu" seperti dalam video, memang terdapat persamaan dalam nilai dan fungsi dengan permaian "Say Duray" yang dimainkan turun temurun dalam kalangan kanak-kanak Kampung Tian. Memang terdapat perbezaan yang ketara, tapi bila dikaitkan dengan nilai dan fungsi kedua-dua permainan, bagi aku jelas menunjukkan bagaimana kedua-dua permainan menjadi nadi dalam membentuk nilai dan jati diri dalam kalangan kanak-kanak (walaupun dalam video tu semua anak dara yang main, termasuk bakal bini aku...ops! silap, bakal bini pelakong utama @ P. Ramlee).

Permainan "Say Duray" ini memang dapat memupuk semangat bermasyarakat (setiakawan dll) dalam kalangan kanak-kanak di kampung aku ketika dahulu dan mampu memberi peluang kepada mereka untuk bersukan sambil beriadah mengeluarkan peluh. Melalui permainan "Polis Sentri" yang kadangkala disambung terus dalam permainan "Say Duray" mampu memupuk psikomotor kanak-kanak. Malahan permaian "Gegiling Galang" turut memberikan kanak-kanak idea dan kreativiti yang kadangkala sukar untuk menilai dan memberikan bukti empirikal terhadap emosi dan kemahiran berfikir mereka. Walau bagaimanapun, aku memang yakin dan bandingkan dengan diri sendiri, sejauh mana anda memahami konsep asas aku membangunkan blog ini dan menulis entri yang kadangkala panjang berjela-jela seperti ini. Bagi aku, inilah bukti empirikal kesan daripada bagaimana aku membesar dan bagaimana warga Kampung Tian yang sama-sama meniti kehidupan alam kanak-kanak dan remaja.

Walau bagaimanapun, apa yang dilalui oleh golongan kanak-kanak dan remaja sezaman denganku tidak lagi sama dengan generasi pada hari ini. Tidak mustahil nilai-nilai sosial dan budaya bangsa akan berubah kerana ianya adalah sesuatu yang dinamik. Cuma apa yang penting ialah identiti sebagai generasi baru masyarakat Melanau tidak akan dilupakan seperti yang aku bincangkan tentang Bahasa Melanau sebelum ini. Malahan apa yang aku buat ini hasilnya bukanlah seberapa dan sekadar renungan generasi kini (bukti Kampung Tian penuh dengan nilai dan budaya). Memang permainan tradisi dalam kalangan masyarakat Kampung Tian pada hari betul-betul terhakis sebagaimana gambar berikut:

Baju Tradisi Melanau : Aku Sentuh Pun Belum Pernah. SUMBER






Thursday, March 15, 2012

Bahasa Melanau : Kenapa Perlu Malu Menuturkannya?

Struktur bahasa adalah sesuatu yang kompleks dan kadangkala faktor inilah yang menjadikan banyak bahasa di dunia menampakkan identiti tersendiri dan kadangkala menjadi kebanggaan penutur jatinya. Malahan sebagai anak jati kampung tian yang mengalir darah melanau 100%, identiti bangsa inilah yang menjadi warisan dan pegangan aku dan kadangkala aku sedikit gusar bila memikirkan adakah aku akan mampu mempertahankannya untuk tatapan generasi yang akan datang. Keindahan bahasa Melanau ini memang kadangkala menyebabkan aku dan rakan-rakan yang merantau jauh ke tempat orang tidak segan silu bertutur dan melalui bahasa inilah kami sama-sama menggamit kenangan manis zaman lalu yang masih segar dalam lipatan memori.

Kalender Melanau, aku pernah buat ulasan (Klik SINI). Sumber (Klik SINI)

Sebenarnya aspek yang kompleks tentang bahasa umumnya menjadi perbahasan yang tidak kunjung selesai apabila melibatkan struktur asas atau linguistik bahasa tersebut. Malahan perkembangan zaman dan isu globalisasi menyebabkan banyak bahasa mengalami perubahan secara beransur-ansur. Walau bagaimanapun perbahasan tentang isu bahasa hanya melibatkan bahasa-bahasa utama yang dipertuturkan oleh masyarakat dunia dan bahasa Melanau hanya meliputi sebahagian yang sangat sedikit dan hanya dibahaskan dalam kelompok kecil masyarakatnya yang faham peri pentingnya warisan bangsa ini. Walaupun bahasa Melanau (Loghat Matu-Daro) bukanlah boleh dianggap bahasa ilmu, tapi ia merupakan warisan yang aku banggakan dan aku jadi KLMJ bila membaca perbincangan ringkas rakan-rakan di alam maya seperti berikut:


Pelbagai pendapat yang diutarakan untuk persoalan asas iaitu ramai dalam kalangan generasi muda masyarakat Melanau yang semakin jauh dengan bahasa ibunda mereka dan lebih parah lagi kekok untuk berbahasa Melanau. Dalam kes yang lebih berat seolah-olah timbul rasa malu untuk mengaku asal usul keturunan sendiri dan sanggup menggadaikan nilai keturunan iaitu Melanau (Emmmm...ne macam Si Tanggang versi Melanau ne, hahahahahahahahaha). Bagi aku, berdasarkan pengalaman sendiri, sukar untuk menelusuri bagaimana fenomena ini berlaku. Ini kerana pengalaman kadangkala membutakan mata hati kita, tetapi bagi aku pengalaman ini bila dikongsi dan dijadikan sandaran bersama dengan konsep keterbukaan, banyak kekusustan akan dapat dileraikan.

Asas utama bagi aku ialah sikap dan persekitaran, sekiranya sikap yang baik...ia akan mengatasi persekitaran yang menekan. Manakala jika sikap yang sedia bangang (nyabik maap mak pubak siduh), kat kampung 100% Melanau pun akan cakap bahasa lain juga. Sikap adalah sesuatu yang subjektif dan kadangkala dengan sikap yang sambil lewalah persoalan tentang mengapa generasi muda Melanau ini seakan-akan hilang arah sehingga malu mengaku Melanau. Dari sudut yang positif, ibu bapa yang prihatin akan menerapkan budaya-budaya Melanau (bahasa, adab pertuturan, cara bergaul, dan sebagainya) kepada anak-anak. Malahan ini menimbulkan rasa bangga kepada anak-anak dan mampu melihat betapa indahnya warisan bangsa tersebut dari mata hati. Malahan timbul rasa tanggungjawab untuk meneruskan apa yang mereka warisi hingga tidak kekok berbual dalam bahasa Melanau. Malahan dalam kes pergaulan dengan rakan-rakan, mereka akan lebih fleksibel dan tanpa ada rasa malu atau ragu-ragu, mereka akan mengaku Melanau jika diajukan soalan berkaitan bangsa. 

Dari aspek positif juga, sikap yang menerima tentang apa yang diwarisi juga akan menyebabkan generasi muda berbangga dengan warisan bangsa ini. Malahan sejak lebih dua dekad di rantau orang (negeri di Bawah Bayu) aku pernah diajukan soalan paling bangang oleh rakan sekerja, "eh... ko ne guna bahasa Filipina ka?" Aku dengan muka sepuluh sen jawab... "eh ko tanya aku dengan bahasa Indonesia ka? Ataupun bahasa Pattani? Tak pun bahasa Polenesia?" Hahahahahahaha, rakan-rakan yang sudah lama di Sabah akan faham, betapa loghat bahasa Melanau (Matu-Daro) kedengaran seperti bahasa Filipina dan aku memang malas nak layan soalan bangang begitu, dah tahu satu tempat kerja dan dah tahu aku orang Bumi Kenyalang, apa jadah cakap aku guna bahasa Filipina telefon mak aku. Kurang ajar... nak bagi tahu 100 kali pun susah. Nah kan dah kena ngan aku yang mulut macam sial ne... (tapi, serius cakap, aku hanya mulut celupar kalau guna bahasa Melayu, bahasa Melanau seperti dinding menghalang aku gunakan bahasa kasar...emmm terima kasih mak dan ayah yang mewariskan bahasa yang indah untuk aku).

The Melanau Kids (SUMBER)

Cuba lihat gambar di atas, apa yang aku boleh kongsikan ialah generasi muda Melanau seperti ini perlu didedahkan dengan identiti bangsa sendiri. Semuanya berasaskan sikap... sikap... sikap... dan sikap. Gambar diambil oleh (erk macamana nak cakap...emmm suami anak buah akulah, sorry bro guna gambar ko lagi). Secara umumnya, di Sabah ada 32 etnik dan di Sarawak relatifnya mudah iaitu 23 etnik, jadi bangsa Melanau merupakan salah satu daripada etnik-etnik yang membentuk penduduk asal negeri Bumi Kenyalang dan tahukan bahawa kepupusan bahasa etnik-etnik ini boleh berlaku dalam dua cara iaitu cara yang negatif bila generasi muda etnik itu melupakan bahasa (warisan bangsa), dan cara yang positif iaitu bahasa Melanau ini mengalami tranformasi ke arah yang lebih baik seperti bahasa Inggeris kuno yang tidak lagi dituturkan dan digantikan dengan bahasa Inggeris moden hari ini. Malahan dalam bahasa Malaysia (Melayu) perkataan adinda, kekanda, adalah dalam kategori klasik dan ianya boleh dianggap pupus dari aspek yang positif.

Tapi berdasarkan pengalaman aku, kepupusan dari aspek positif adalah jauh sekali terhadap bahasa Melanau khususnya loghat (Matu-Daro) ini kerana setakat ini, kajian khusus terhadap bahasa Melanau ini pun masih lagi dianggap sangat sedikit. Malahan aku yang masih bangga dengan warisan bangsa dan bahasa Melanau ini pun masih terpaksa berbincang dan berkongsi pandangan dalam entri ini menggunakan bahasa Malaysia. Bukan disebabkan oleh sikap, tetapi disebabkan oleh keperluan dan persekitaran. Kalau aku menaip menggunakan bahasa Melanau akan banyak aspek yang akan tertinggal dan mungkin perlu mengambil masa yang lebih untuk aku menaip. Malahan adik aku kahwin orang Kelantan, kadangkala kalau keluar Melayu Semenanjungnya ketika berbual dengan isteri dan anak-anak pun buat aku dah rasa meremang bulu roma (sorry lai! hahahahaahaha). Apa lagi kalau jumpa Melanau Kacang Soya, mau aku muntah tak henti-henti selama beberapa minit. Layan sekejap video Melanau ini walaupun dah lama bertapak di youtube:


Dibuat oleh generasi muda Kampung Jemoreng : Muat naik pada Oktober 2009

Bila melihat video tersebut pertama kali pada tahun 2010 dahulu, aku terfikir... bahasa Melanau ini boleh diadaptasi dalam pelbagai konteks. Walau bagaimanapun banyak faktor luaran yang menyebabkan bahasa Melanau ini kurang digunakan kecuali di kawasan tanah tumpah darahku sendiri dan beberapa lokasi lain sekitar delta Sungai Rajang di Sarawak. Anak-anak Melanau yang berhijrah mencari rezeki dan bersikap positif pasti akan bangga dengan warisan bangsa khususnya bahasa ini. Aku terharu dengan generasi ini yang masih menekankan kepentingan bahasa sendiri dengan anak-anak dan mampu menimbulkan kebanggaan kepada anak-anak untuk berbahasa Melanau. Semuanya adalah disebabkan sikap mengatasi persekitaran dan dengan sikap yang baik, generasi muda akan berbangga dengan warisan bahasa bangsa sendiri. Ibarat kata pepatah Melayu, "benih yang baik, dibuang ke laut menjadi pulau".

Alah ubak ko amau duh nin, adak ulah dao (Sikap), kikak ga ga kdau pun kanah debay gak wak dao tan bak tlo klaker. May to nawan bak begelem tlo kanah Melanau, anik bak tang ted to Putik. Ulik klaker Melanau japah adip wang kday adip senenged to nawan mengapang. Buyak ko merati kekatah eh, saji laq jumit wak to Mato may tao kanah Melanau adak inah abey amah saji to Melanau. Wak inah amah sapor duh may lah tlo keban kemirah, adak kah tang kdau ted Melanau may knah gak ko bak menerimak lah. Alah seh reti doh, senged mlo debay:

(01) Inah amah sapor 
- Betijo tang SMK Matu kuan pum 1 labik pum 5... may senabah bak may tao kanah Melanau
- Betijo tang kubu, kuan inah amah adep anak may tao kanah Melanau
- Kuan umit tang kik (ted may bay to Melanau), kubah gaya bak menak...(amah japah mak tao kanah melanau, inah pesak utek menuweng kanah Melanau banus may keban menakep... saji may keban ko bak pubak apa-apa adak anak may tao kanah Melanau
- Kuan umit tang Mato, pinyang kerejah tgu ted kik ubang ayeng...libah may tao kanah Melanau... bak kikak wang brong ubang tumel semenak
- Kuan umit tang ted kik (ted may bay to Melanau), labik kapong banus keban kanah Melanau anik bak jumit...wak sih lah ubak ko duh (sikap mengatasi persekitaran)

(02) Inah amah Melanau 100%
- Betijo tang SMK Matu, tipah nyaru mak dao kah may tao kanah Melanau
- Betijo tang kubu (ted kik wak may bay to Melanau), may tao kanah Melanau... lawak may inah amah duh bedusa may menijo anak....hahahahahahahaha
- Kuan umit betijo tang Mato, sekulah regau ubak to lakey sabey... nikah dengah to may Melanau...libah may tao kanah Melanau... nyabik taper ulo adak lepak ngah Tebuwau suney lau nah. Adak kah umit kuan ko sekulah ubang tang Mato, lawak may senemis tang jawai denah. Sinak anak bak tenijo kanah Melanau adak siduh... sikep beliun, jiak kah pipeq bayah. Hahahahahaha
- Kuan umit tang ted kik (tenijo inah amah kanah Melanau)... alah ubak to putik usi “As you sow, so you shall reap”. Wak tijo inah amah duh lah pama menak anak duh BANGGA nyadin to Melanau, senged debay-debay mak wak sih. Mak bak tenijo to rayeng julik alah ubak to lakey sabey.

May akal tan pefikir menaip kanah Melanau, may alah kelakar tan...wak siduh saji ateng lah. Memang aku tak nafikan benda yang bersangkut paut dengan sikaplah yang menjadikan generasi muda khususnya di kawasan petempatan yang memang mempunyai latar belakang Melanau menjadi "Melayu Celup". Perkara ini memang telah lama aku perhatikan, bukan sikit generasi muda yang berbangga dan bercakap dengan bahasa Melayu Sarawak hatta dengan adik beradik. Malahan kadangkala aku berfikir, berapalah Bahasa Malaysia SPM dia ne, kalau nak berlagak depan aku cakap Melayu Sarawak (sorry, aku bukan racist)...takdelah aku nak heran, kalau cakap bahasa Arab mungkinlah aku salute, tak pun try berbual ngan aku bahasa Inggeris. Kalau bahasa Mandarin aku bangga gak lah sebab ada anak Melanau boleh cari makan dalam kepompong ekonomi yang dikuasai oleh masyarakat Tiong Hua. Ini tak, cakap Melayu Sarawak... tapi cakap Bahasa Malaysia standard paling aku rasa lawak. Hahahahahaha, kalau rasa tersindir dan marah... reply entri aku ne dengan bahasa Malaysia baku 100% supaya aku boleh nilai di mlanau[at]hotmail.com.

Secara peribadinya, aku tidak menolak perkembangan budaya dan isu globalisasi menyebabkan generasi muda perlu untuk memantapkan bahasa-bahasa lain mereka seperti Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Mandarin, dan lain-lain bahasa ilmu. Tapi suka aku ulang, kenapa generasi muda yang aku selalu cakap MELANAU KACANG SOYA ini selalu berbahasa Melayu Sarawak? Bagi aku tidak wujud istilah Melayu-Melanau kerana jelas perbezaan antara etnik Melayu dan etnik Melanau di Sarawak (Isu politik aku tak campur). Ibarat pepatah, "tidak akan hilang bisa ular yang menyusur akar", begitulah bagi aku kalau kita menggunakan Bahasa Melanau walaupun sudah menjadi seorang yang terhormat mahupun seorang yang terpelajar. Bahasa Melanau itu adalah warisan bangsa, warisan yang perlu dibanggakan, perlu dikongsikan kepada pencinta bahasa terutamanya bangsa lain.

Apa salahnya mengaku Melanau? Apa salahnya berbangga dengan bangsa sendiri? Apa salahnya berbangga dengan bahasa warisan nenek moyang? Malaysia sebuah negara yang tidak menghalang masyarakatnya mengamalkan budaya warisan bangsa selagi tidak membawa kepada kemudharatan pun. Jangan ibu bapa Melanau memandang rendah kepada budaya bangsa kerana ia warisan tidak ternilai, jauh sekali untuk dibandingkan dengan gaya hidup di bandar-bandar besar. Jadi untuk warga Kampung Tian khususnya dan P207 amnya, bagi aku secara peribadi, kenapa generasi muda seolah-olah tuli dan malu dengan bahasa Melanau ini adalah disebabkan oleh dua perkara Sikap dan Persekitaran. Analogi mudah, antara dua perkara itu, mana satu yang lebih menonjol? Ingat! Majoriti pakar linguistik menyatakan bahasa pertuturan adalah lebih dominan daripada penulisan kerana manusia bermula dengan pertuturan.


Sunday, March 11, 2012

Perkembangan ICT dan Sejarah Kampung Tian : Satu Tinjauan dari Jauh, Antara Pendapat dan Realiti

Kampung Tian dengan latarbelakang yang pelbagai dan mengecapi pembangunan pasca merdeka sebagai sebuah petempatan luar bandar yang bergerak seiring dengan perkembangan latar sejarah negara sejak pra merdeka lagi. Malahan dengan bilangan penduduk yang sudah mencecah hampir 4000 orang, Kampung Tian memang telah mengorak langkah dengan menepis pelbagai kebudayaan tradisi yang sudah menjadi kebanggaan masyarakat tempatan sejak berdekad lamanya. Cuma pepohon Libau yang di bawah yang kadangkala akan menjadi pemandangan yang tidak berubah sejak hampir 2 dekad yang lalu.

Kayo LIBAU Kampung Tian (SUMBER)

Tetapi jika diselami dari aspek yang aku nyatakan iaitu perkembangan ICT dan sejarah kampung, aku rasa mungkin ramai dalam kalangan warganya tidak mengetahui tentang latar belakang kampung sendiri. Malahan aku yang merupakan antara anak jati Kampung Tian yang sudah merantau hampir sedekad di tempat orang melihat isu tersebut dari sudut perspektif sendiri dan aku tidak berani untuk meletakkan batu pemisah dengan persoalan tersebut kerana aku bukanlah orang yang layak. Tetapi apa yang aku rasa perlu dijelaskan perlu dijelaskan kerana isu ini terlalu lama aku rasa pendamkan dan seolah-olah hegemoni zaman penjajahan ataupun hegemoni antara Malaysia Timur dan Malaysia Barat terbuku dalam hati nurani penulis yang menulis artikel dalam laman portal tentang Kampung Tian ini. Mungkin juga apa yang ditulis tersebut terlalu subjektif dan aku tidak mampu menerimanya.

Rekaletak Muka hadapan dan ulasan aku seperti di bawah: KLIK UNTUK KE PORTAL TELECENTRE

Pernahkah korang mengetahui kewujudan telecentre.my seperti gambar asas laman tersebut di atas? Telecentre ini merupakan laman portal yang menyediakan kemudahan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) kepada hampir 750 buah kampung di seluruh negara dengan latar budaya yang pelbagai dan menjadi wadah kepada komuniti setempat berinteraksi dengan dunia luar. Malahan konsep asas telecentre ini ialah:

                "USP5 Telecentres are helping empower communities, end isolation, create 
                economic opportunity, give people a voice and educate the public"

Mungkin aku bukanlah orang yang layak menterjemahkan frasa mudah di atas kerana terjemahan aku adalah mudah melalui 5 perkara berikut iaitu:
1. Telecentre membantu memperkasakan komuniti dalam lingkungan perkhidmatannya
2. Telecentre sebagai wadah untuk berinteraksi dengan dunia luar
3. Telecentre membuka peluang ekonomi setempat
4. Telecentre memberi peluang masyarakat bersuara dalam dunia maya
5. Telecentre membantu masyarakat mempelajari ICT

Apa yang menarik tentang telecentre ini ialah seperti yang aku senaraikan di atas, tetapi aku hairan bilamana nama Kampung Tian tidak tersenarai sebagai komuniti yang terlibat. Kalau korang tak percaya, boleh lah melayari portal telecentre melalui capaian terus ke senarai telecentre mengikut pecahan negeri di SINI. (KLIK). Malahan pengguna boleh menghubungi Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan melalui Sektor Komunikasi mereka dengan maklumat di sini (KLIK). Tapi laman portal penuh tentang Kampung Tian ini pernah aku kongsikan dalam artikel sebelum ini dan korang boleh rujuk sendiri di sini (KLIK). Artikel ini berkisarkan tentang kepentingan celik IT dalam kalangan anak-anak Kampung Tian dalam erti kata yang mudah. Walau bagaimanapun denga penggunaan gambar yang hampir sama kerana bersumberkan portal yang sama, artikel kali ini aku lebih suka menyatakan tentang aspek ICT seperti penerangan sebelum ini dan aspek sejarah kampung selepas ini. Aku harap semua boleh membezakan konsep ICT dengan IT ini.

Untuk Mengakses Portal Telecentre Kampung Tian (KLIK)

Terdapat 17 pecahan aspek-aspek yang berkaitan dengan Kampung Tian yang boleh dirujuk dan aspek sejarah ini merupakan sesuatu yang menarik minat aku. Malahan korang boleh klik setiap aspek yang kadangkala membuatkan aku terfikir sejak artikel pertama dahulu...adakah aku terlalu lama merantau di tempat orang sehinggakan banyak pemandangan yang aku rasa sesuatu yang diluar tafsiran akal sebagai anak jati Kampung Tian. Kalau korang nak tahu sendiri bolehlah usha laman portal tersebut dan aku tak tahu siapa yang memiliki akaun yang boleh mengakses laman blog portal tersebut kerana tarikh akhir kemas kini sekitar 2009 dan 2010. Hampir dua tahun yang lepas dan membuat aku terfikir...adakah projek di bawah Kementerian Penerangan ini sudah diberhentikan?

Canal Achmen...emmm, aku tak pernah dengar pun nama mamat British ne dan kalau korang google kan pun korang takkan jumpa. Kali pertama aku singgah di laman portal ini melalui artikel pertama yang aku nyatakan sebelum ini pun aku sudah ketawa sampai berair mata dan sekarang selepas kali kedua cuba rasa tergelak tu ada lagi (MALAHAN KEKALAHAN MANCHESTER CITY KEPADA SWANSEA JUGA PENYEBABNYA... Apa jadah team kaya raya ne kalah?). Baiklah, aku sebagai anak jati Kampung Tian pernah mendengar bagaimana penduduk tempatan dari Kampung Tian dan Daro (mungkin kampung Pangtray) bersama-sama membangunkan terusan penghubung utama antara Kampung Tian dengan daerah Daro. Malahan arus Sungai Tebuk yang berpecah dua itu masih kekal sehingga sekarang. Kemudian terdapat juga versi yang menyatakan bahawa kampung asal penduduk tempatan adalah di kawasan Sungai Mabut yang terletak di hulu sungai kawasan Kampung Tangki dan bagi aku perkara itu lebih releven.

Tiba-tiba muncul nama Canal Achmen lak dalam laman portal ini, dah lah tak diberikan sumber dan kalau aku yang masukkan, aku masukkan nama datuk aku yang aku sayang dulu sebagai tokoh yang berwibawa daripada orang British tu. Cuba korang baca ayat ini: "Menurut sejarah, pembukaan Kampung Tian diasas oleh seorang rakyat British yang dikenali sebagai Canal Achmen. Beliau merupakan orang pertama yang menerokai kawasan ini dan membina terusan sebagai jalan perhubung ketika itu. Canal membina terusan itu setelah melihat arus sungai mengalir ke dua kawasan yang berlainan iaitu  ke Daro dan ke Matu". Ulasan aku:

1. Apa jadah si Canal Achmen ne jadi orang pertama meneroka kawasan Kampung Tian
2. Tiada bukti pun... try tanya orang tua kampung, lelaki British pun diaorang tak tahu
3. Canal Achmen orang pertama membina terusan???? WTF
4. Lokasi air sungai yang mengalir kedua arah tu sejauh 2km dari hulu kampung...
5. Kenapa takde pun rumah-rumah kat sana? Kenapa Canal Achmen???

Kemudian artikel ringkas di laman portal tersebut menyambung: "Pada masa itu, pembinaan terusan ini dilakukan dengan menggunakan tenaga kerja penduduk kawasan itu.  Arus yang mengalir ke arah yang berbeza ini telah mewujudkan sebuah perkampungan. Maka dengan itu, wujudlah sebuah penempatan yang diberi nama Kampung Tian. Di percayai,  Tian mendapat nama  dari Sungai Tian yang mengalir dengan bersih, sejuk, nyaman dan segar. Sungai yang wujud ini berfungsi sebagai penghubung  kepada penduduk kampung untuk ke Daro dan ke Matu atau ke kampung-kampung yang berdekatan. Sehingga ke hari ini, sungai ini masih dimanfaatkan sebagai  penghubung kepada penduduk tempatan walaupun kampung ini telah menerima kemudahan jalan raya.". Ulasan aku:

1. Cakap awal tadi si Canal Achmen orang pertama, dah tu kenapa pembinaan terusan menggunakan tenaga kerja penduduk kawasan itu. (ayat apa ne???)
2. Arus berbeza mewujudkan sebuah perkampungan, aku ulang lagi... kawasan tu lebih 2km dari kampung, kalau kawasan tu mula-mula, kenapa orang kampung tak buat rumah kat sana???
3. Kampung Tian mendapat nama dari Sungai Tian yang mengalir dengan bersih, sejuk, nyaman, dan segar (woiiiiiiiiiiiii...kalau nak buat ayat, padan-padan lah...pernah mandi ka sana wahai penulis???)
4. Try baca ulasan aku tentang sungai kampung (Artikel 1) (Artikel 2)
5. Versi sejarah Kampung Tian yang tercatat di sini langsung tak pernah aku dengar dari mana-mana sumber mahupun mana-mana cerita lisan generasi terdahulu. Kenapa perlu nama mamat British yang langsung tidak dikenali dan mempunyai nama yang pelik.

Mungkin sejarah Kampung Tian adalah satu yang kabur dan bagi aku itu adalah realiti dan mana-mana kampung pun memiliki warisan sejarah yang kabur dan benda ini berlaku sejak zaman pemerintahan Raja Putih Sarawak dan sejak zaman keagungan empayar Majapahit lagi. Malahan susur galur masyarakat Melanau yang dikatakan berasal dari selatan Filipina membuatkan aku lebih serius memikirkan tentang isu sejarah kampung yang dicatat dalam laman telecentre tersebut. Sejarah bila dicatat perlu dimasukkan sumber dengan jelas dan bukannya diceritakan dengan "hentam keromo" dan tidak beralaskan sumber seperti itu. Apakah tiada generasi tua yang boleh dirujuk sebagai rujukan asas dan mungkin juga masalah birokrasi mahupun betapa masyarakat kampung aku tidak kisah dengan itu semua. Tapi ramai generasi muda yang berpendidikan dan mempunyai kemahiran dan masih sedia berbakti di kampung dan tidak seperti aku yang merantau jauh di tempat orang.

Kemudahan ICT yang dibekalkan oleh kerajaan melalui USP di perpustakaan Kampung Tian seolah-olah tidak membawa banyak makna dalam realiti perkembangan Kampung Tian dan kurang memenuhi aspirasi yang cuba diterapkan oleh kerajaan melalui Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan. Malahan perkara ini diburukan lagi dengan sumber cerita yang bagi aku sesuatu yang kurang kukuh melalui asas-asas ilmu sejarah dan bertambah buruk dengan maklumat yang hampir tidak tepat untuk beberapa aspek daripada 17 aspek yang dimasukkan. Kalau zaman portal ini diwujudkan sekitar tahun 1990-an dahulu aku boleh terima, tetapi selepas beberapa tahun beroperasi dan entri terakhir ditulis sekitar 2010, adalah sesuatu yang memualkan aku dengan maklumat-maklumat yang langsung tidak berguna untuk tatapan umum. Korang boleh usha setiap bahagian daripada 17 bahagian dalam laman portal tersebut dan nilaikan sendiri.

Akhir sekali aku berharap agar ada dalam kalangan anak jati Kampung Tian yang mengambil jurusan Sejarah, Geografi, Antropologi, Sumber Manusia, Komunikasi, dan bidang yang berkaitan untuk tampil membuat kajian terperinci tentang sejarah, pembangunan ekonomi, nilai-nilai budaya, dan kemasyarakatan tentang kampung aku kemudian hari. Aku tidak mampu untuk membuatnya dari perspektif yang jelas kerana bidang pendidikan kurang beralih ke arah itu. Namun sekiranya ada kesempatan, aku akan berbicara tentang perkembangan pendidikan dalam ruang legar masyarakat Kampung Tian di kemudian hari dengan bermula di SK Bawang Tian. Kemudian kenapa aku ketawa semasa mula-mula membaca artikel ringkas tentang sejarah Kampung Tian di laman portal telecentre tersebut hampir setahun lepas adalah disebabkan oleh... rujuk nota di bawah.

Nota : Sumber ialah "GOOGLE"
Canal tu bermaksud:
(1) Saluran kalau dikira daripada perkataan asal dalam bahasa Sepanyol, jadi mamat British apa benda dolllll????
(2) Terusan kalau dikira daripada perkataan Inggeris, jadi Sungai Tian tu Terusan Acheman lah ya?
(3) Hubungan seks pasangan yang tidak mengenali antara satu sama lain
(4) Sikap penakut... Jadi Canal Acheman takut tak buat terusan tu?
(5) Perkataan yang digunakn untuk menghina seseorang - taraf lebih rendah dari lubang kabut

Acheman pula merupakan nama yang menjadi kebanggaan warga Scotland... memang ada kaitan dengan ayat artikel "...iaitu seorang rakyat British"

Tuesday, March 6, 2012

Kenangan Budak Sekolah Menengah : Aktiviti Memancing

Hampir 2 minggu laman blog ini tidak aku singgah dan tidak ada perubahan dan tidak ada yang "accept request" aku untuk menulis di sini. Hahahahahahaha... kenapa ye? Mungkin kerana aku rasa tiada sudah orang buka email dan email hanyalah dibuka semasa membuka akaun laman sosial facebook. Tapi apa yang paling jelas ialah apabila kita meninggalkan alam persekolahan, dunia dilihat dari aspek yang terlalu sempit dan kekangan masa dan tugas kadangkala manusia tidak mampu untuk mengawalnya. Maklumlah kita generasi yang dibentuk melalui zaman yang jauh daripada perkembangan teknologi dan apa yang kita perolehi adalah kenangan lalu yang kadangkala mengusik jiwa dan raga generasi tua. Sebab itu aku malas nak sibuk berbincang tentang sesuatu isu di wall facebook yang bukan santai kerana aku tahu dan sememangnya tahu password facebook korang semua, jadi jangan tunjuk email korang di facebook. Hahahahahahaha.

Bila berbicara tentang kenangan mengusik jiwa, memang aku akui zaman sekolah menengah adalah zaman yang paling membawa seribu kenangan dan ianya tidak akan dapat diulang semula. Bak kata-kata hikmah Imam al-Ghazali..."Yang paling jauh dengan kita ialah kenangan masa lalu". Bila memikirkan kenangan tentang aktiviti wajib anak-anak zaman aku remaja di Kampung Tian iaitu memancing, aku rasakan ia adalah sebahagian memori yang akan ada dalam kalangan rakan-rakan yang sama-sama membesar di kawasan kampung. Kadangkala aktiviti memancing ini akan terus dilakukan oleh golongan dewasa dan bagi aku ianya adalah dari perspektif yang jauh berbeza kerana golongan dewasa memancing demi untuk mewujudkan ketenangan jiwa dan sedikit berkait dengan tuntutan ekonomi. Tapi bagi anak-anak remaja dan kanak-kanak khususnya, memancing adalah ibarat sandiwara hidup zaman remaja yang hanya akan menggamit jiwa sesiapa sahaja yang pernah melaluinya.

Jaguh Memancing Kampung Tian, ikut JP Joran aku rasa memang layak

Idea asal untuk aku menulis artikel perkongsian kali ini ialah apabila di "tag" dengan gambar di atas oleh Mann Levi's semasa waktu aku dok free di bilik guru menaip soalan peperiksaan sebelum cuti persekolah bermula isnin hadapan. Terkejut juga aku tengok gambar di atas kerana ikan yang ditunjukkan adalah asing bagi aku dan aku rasa sangat sedikit bilangan anak-anak Kampung Tian yang mengetahui spesis ikan tersebut. (Makluman untuk pelajar sekolah, semua jenis benda bernyawa orang panggil "spesis" dan jangan korang blurr kalau cikgu korang cakap spesis rambutan paling sebab...). Hahahahahaaha... aku bukan orang sains, tapi semua benda adalah sains dan semua benda hidup dikategorikan mengikut spesis dan tumbuh-tumbuhan adalah spesis. Aik... melalut lak sebab aku dok bengang tengok status FB budak-budak sekolah menengah aliran sains yang bangang dan tidak mengetahui bahawa rambutan boleh dikaitkan dengan penanda wacana spesis, hahahahahahahaha, jangan rasa pandai sekadar duduk di kelas sains.

Gambar di atas memang sesuatu yang "rare" bagi aku dan ianya menjadi KLMJ yang kadangkala sesiapa pun tidak boleh menafikannya. Kalau korang tak tahu apa itu KLMJ, try usha sendiri lah dan aku rasa kalau korang takda rasa apa-apa, aku terima dan alasan aku ialah melalui bukti ayat-ayat yang sukar keluar bila korang nak buat karangan ataupun menyumbangkan artikel yang sumbang di blog ini. Hahahahahahahahha (ayat sakit hati sebab korang malas nak berkongsi cerita di blog yang boleh dikira rasmi tentang Kampung Tian ini). Serius ne, gambar di atas menjadi tajuk bualan hangat di bilik guru aku siang tadi dan ramai yang bertanya tentang ikan ini, aku biasalah dengan gaya Anak Melanau jawab dengan serius... mana aku tahu, ingat bapa aku ka yang pelihara ikan tu. Tapi betul lah kan, spesis ikan ini aku tak pernah tengok dan kali pertama tengok adalah melalui gambar ini dan mustahil untuk nak kelentong kaki kaki pancing laut dalam yang setiap hujung minggu keluar ke laut dalam mengisi kekosongan jiwa selepas penat melayan anak-anak remaja di kelas. Jangan sesekali menganggap kerjaya guru itu mudah terutamanya guru di sekolah menengah yang sibuk dengan agenda tak tentu hala KPM dan hasilnya manusia tidak pandai bersyukur.

Semasa zaman kanak-kanak dan meniti ke alam remaja, ikan-ikan sungai dalam saiz yang tidak sampai 500 gram yang menjadi mangsa pancing tradisional aku dan rakan-rakan. Malahan ada lagi saiz ikan yang kecil seperti ikan "Tetikoi" yang aku pernah pancing menggunakan batang pancing buluh (boh ubak jemanak) dengan 3 mata kail berlainan talinya. Kalau korang rasa hairan dengan pernyataan itu, sah korang memang tidak pernah mengayuh sampan hingga ke hulu sungai (Sungai Tebuk, Sungai Ritis, Sungai Mabut, Sungai Tebulus, Sungai Tinak, dan Sungai Babe'l). Aktiviti memancing ini aku kategorikan sebagai aktiviti tradisional yang dilakukan oleh generasi tua dahulu sebagai sebahagian daripada punca rezeki dan mungkin untuk mewariskan kemahiran tersebut kepada anak-anak. Tapi dek pembangunan kampung yang semakin menghakis budaya bangsa di Kampung Tian, segala aktiviti ini sudah tidak wujud kecuali ada dalam kalangan generasi 40-an dan 50-an yang masih setia dengan cara hidup nenek moyang kita.

Joran Moden, aku takde. Mahal dan aku suka memancing depan komputer

Aktiviti memancing kedua ialah memancing spesis ikan puyu dan sepat yang aku rasa sangat menonjol terutamanya sekitar tahun 1990-an di kawasan Bruan. Dan heronya tetap hensemboy yang memperolehi ikan Palau seberat 10kg dalam gambar pertama di atas. Memang semenjak zaman kanak-kanak aktiviti memancing ikan puyu dan sepat ini adalah satu aktiviti yang aku rasa indah dan banyak meninggalkan memori indah sebagai makhluk dan ianya ada dalam lipatan memori generasi seperti aku. Aktiviti memancing ini sering kali berakhir dengan aktiviti mandi sungai walaupun sungai Kampung Tian itu kadangkala bagi aku tidak logik dipanggil sebagai sungai kerana bila airnya cetek (kalau dulu-dulu tiba-tiba air sungai tu korang tengok macam nak pupus...aku dengan rakan-rakan tengah buat empangan bakun di hulu sungai kawasan hujung kampung Tebuwau sana lah tu, hahahahahahaha). Aku masih terfikir apakah rasionalnya kanak-kanak akan mengakhiri aktiviti memancing puyu dan sepat ini dengan mandi sungai takala sungai Tian itu cetek dan aktiviti menolak papan menjadi papan luncur manual mungkin alasan yang aku rasa sesuai dan logik.

Ikan Sepet yang kadangkala berbeza mengikut lokasi

Cari gambar ikan puyu, tiba-tiba ada gambar awek ne, try klik muaaaahhh

Ikan Puyu dikatakan tahan lasak, spesis hampir sama mana-mana lokasi

Kemudian apabila tiba musim banjir, inilah yang menjadi pesta kepada kanak-kanak dan semua sibuk dengan pancing sendiri termasuklah golongan pelajar sekolah menengah (budak sekolah menengah sekarang sibuk dengan telefon bimbit dengan facebook dan tidak terfikir reload RM10 tu boleh buat makan satu keluarga untuk satu hari dan korang selamba je habiskan dengan sms bangang, sebab tu jangan RQ kat aku nanti aku sumpah terus. Bukan isu kedekut, isunya ialah sms bangang kepada rakan-rakan yang dok tak habis cerita dari dalam kelas sampai ke rumah). Aktiviti memancing masa musim banjir banjir ini akan berkahir juga dengan aktiviti mandi dan mandi dan mandi sehingga mata menjadi seperti burung gagak dek kerana terlalu banyak aktiviti semasa mandi. Aku bila lihat kanak-kanak mandi di sungai Tian pada hari ini...memang KLMJ habis dan aku hanya mampu tersenyum melihat karenah mereka dan hidup pada masa itu adalah indah dan jauh daripada masalah walaupun sempadan dunia bagi mereka sempit dalam konteks rumah, sungai, keliling kampung, dan sekolah semata-mata berbanding generasi aku yang jauh merantau ke pelusuk dunia. Antara ikan yang mungkin pupus di sungai Kampung Tian pada hari ini yang aku rasa ialah Pera'as, Besuang, Snno' dan spesis lain yang mungkin tidak aku ketahui kerana dunia ini penuh dengan spesis yang pupus dan kemunculan spesis baru yang memenuhi kitaran makhluk di muka bumi.

Memang aktiviti memancing bukan dapat dirasai oleh semua generasi terutamanya kanak-kanak di kampung pada hari ini. Malahan kenangan memancing zaman kanak-kanak hingga ke sekolah menengah aku pun tidaklah begitu dahsyat dan ianya banyak diwarnai secara bertimbal balik antara kenangan mandi sungai dan kenangan menaut keli'k semasa musim banjir. Malahan aku rasa aktiviti memancing juga berubah mengikut musim seperti musim orang kampung gila menjala ikan di sungai Tebuk dahulu mencari spesisi ikan tebawan yang biasa bagi penduduk Kampung Jemoreng dan aku pernah makan ikan tu semasa lepak di rumah member di sana. Rasanya entahlah sebab bagi aku rasa ikan ne sama je kerana hanya 2 rasa iaitu hanyir untuk spesis ikan sungai dan tidak hanyir untuk spesis ikan laut (ayat malas nak bandingkan sangat, bagus makan tegup). Untuk pelajar sekolah menengah di SMK Matu, tahukah korang bahawa zaman aku sekolah sekitar 1990-an... budak Kampung Tian dan Kampung Jemoreng ibarat cubit paha kanan, paha kiri pun sakit juga. Tapi sekarang korang dah jadi macam anjing dengan kucing ibarat tiada ketamadunan.

Kemudian sebagai generasi muda yang menerima pendedahan tentang hukum-hukum agama (walaupun bukan kategori ustaz), banyak sangat spesis ikan yang aku dan rakan-rakan rasa dimasukkan ke dalam senarai tidak boleh dimakan dari perspektif yang salah oleh generasi terdahulu. Memang isu zaman pagan masyarakat Kampung Tian tidak hilang dan diwarisi oleh generasi muda. Terpulang dengan kita untuk mengubah perspektifnya dengan cara yang lebih baik dengan mengaitkannya dengan isu kesihatan seperti "allergik" dan istilah penaley itu tertalu animisme bagi aku. Tapi itu terpulang kepada sesiapa sahaja dan apa yang penting ialah memahami tentang konsep animisme yang masih bertapak kukuh dalam mentaliti masyarakat Kampung Tian di samping aktiviti bangang semasa musim perayaan (ini korang cari sendiri dan aku tak berani nak komen). Berbalik kepada isu memancing zaman kanak-kanak dan remaja aku, semua gambar berikut akan menjadi satu kehampaan bila mendapat spesis ikan berikut:

Haruan yang berguna dalam aspek kesihatan

Ikan Toman, hahahahahaha... aku tak tahu nak kata apa D'ak juga ne kot

Kedua-dua spesis ikan di atas sangat terkenal di Kampung Tian dan bagi aku secara peribadinya, jika ikan ini berjaya dipancing dahulu, kehampaan akan muncul di hati. Pernah juga aku terfikir kenapa spesis ikan tersebut dianggap sebagai satu spesis yang dikategorikan penaley dan sekarang isu allergik itu bagi aku mungkin menyebabkan ianya terkenal sebagai ikan yang tidak best dan jika anda berjaya memancingnya, anda akan ditertawakan oleh rakan-rakan (lumrah zaman kanak-kanak yang aku rasa bangang sebab suka ketawakan orang). Tapi setiap kali hampir musim Tahun Baru Cina, ramai dalam kalangan golongan muda dari kampung Pasar Lama Sekaan akan datang dengan tombak dan lampu suluh pada waktu malam ke Kampung Tian (mungkin pemandangan ini sudah tiada) untuk menangkap kedua-dua spesis ikan di atas disamping ikan d'ak yang aku rasa jarang mereka dapat kerana spesis tersebut dimakan oleh segelintir besar penduduk Kampung Tian. Kehadiran mereka ini biasa aku dan rakan-rakan lihat kerana zaman remaja aku penuh dengan aktiviti melepak dari pagi hingga ke pagi sehingga di cop sebagai remaja tidak ada masa depan.

Walau bagaimanapun, aktiviti memancing memang merupakan satu nostalgia indah bagi aku dan rakan-rakan terutamanya yang sama-sama membesar di kawasang Kampung Tebuwau Tian yang dikategorikan sebagai kawasan yang sedikit terkebelakang satu ketika dahulu. Malahan aktiviti memesay, menaut (istilah ini aku rasa tiada dilakukan di tempat lain kot), memakak, dan memrong boleh diletakkan di bawah skop yang sama iaitu menangkap ikan. Aktiviti memancing juga berubah mengikut arus dan ianya masih menjadi sebahagian KLMJ bagi aku sebagai anak kampung yang masih bangga dengan realiti tempat aku membesar walaupun kadangkala Kampung Tian ini mempunyai keunikkan yang tersendiri. Teringat ayat power anak member... Abang:"eh! kenapa kampung papa air sungai dia hitam bukan macam air sungai di kampung mama? Adik:"Ia kan, ndak best lah kan, sungai di kampung mama lagi best untuk mandi". Hahahahahaha, aku tak tahu nak bagi ulasan apa dengan ayat mudah kanak-kanak, apa jawapan kalau anda?

Kenangan Lalu Mengusik Jiwa (KLMJ) memang bagi aku sangat banyak apabila melihat pelbagai aktiviti yang telah dilakukan oleh rakan-rakan yang sentiasa di kampung. Bagi aku Kampung Tian memang banyak mengajar aku tentang apa yang dipanggil sebagai roda-roda kehidupan dan ianya adalah ilmu pengetahuan yang tidak ternilai. Memang aku merasakan satu dekad lebih (2010-2012) meninggalkan kampung adalah tempoh masa yang cukup panjang dan mungkinnnn sampai masanya aku kembali berkhidmat di tempat sendiri dan menabur bakti dalam kalangan anak-anak generasi muda kampung yang kadangkala membuat aku KLMJ. Ibarat istilah yang mewarnai perkembangan teknologi hari ini melalui kewujudan bahasa yang sukar diterima generasi tua, jadi untuk anak-anak Kampung Tian, gunakanlah istilah yang tepat dan berilmiah walaupun ringkas seperti LOL, FTW, Batthurt, WTF, dan KLMJ, bukannya aq, tawwww... yang bangang di facebook anda. 

Kemudian aku kongsi lagi gambar ikan yang biasa dapat semasa menaut di kampung dan kadangkala dapat diperolehi melalui aktiviti memancing. Jadi nilai sendiri kerana di Kampung Tian ada dua spesis sahaja yang kita ketahui iaitu keli'k dan Ibeq. Hahahahahhahahahaha...layannnn, makan jangan sebarang makan kerana "lebih baik sekiranya anak-anak diberikan pancing supaya dia tahu bagaimana menangkap ikan, daripada hanya diberi makan ikan setiap hari".


Tuesday, February 14, 2012

Makanan Tradisi Masyarakat Kampung Tian

Bila berbincang tentang tradisi masyarakat, perkara yang paling dekat dan sering dilupakan ialah makanan tradisi yang menjadi sajian utama dalam masyarakat. Walaupun kadangkala ianya ekostik dan tidak menarik minat suku bangsa lain. Aku bukanlah seorang yang layak untuk membincangkan apa yang menarik dan penting dalam menceritakan tentang makanan ini, oleh yang demikian perbincangan lanjut akan dibuat demi untuk membentuks satu artikel yang menarik dalam blog ini di kemudian hari. Jadi bagi aku, berikut merupakan makanan tradisi yang aku ketahui sedikit. Diharap boleh dikongsikan oleh rakan-rakan:

Idea asal entri

Berikut merupakan makanan tradisi yang mungkin dapat dilihat dalam kalangan masyarakat Kampung Tian khususnya semasa musim perayaan dan kadangkala diwarisi turun temurun resepinya oleh generasi tua. Seperti yang telah dijelaskan sebelum ini, artikel ini adalah sebagai garis panduan asas semata-mata kerana bila berbincang tentang tradisi makanan ini, gambar penuh dengan sedikit penjelasan adalah lebih afdal: Jadi mulakan makan dengan



Bubur Pedes : Makanan Bulan Puasa

Kupas : Orang Tian yang terlibat dengan kerja Memakak selalu buat

Tegup : Makanan ibarat keropok dulu-dulu

Sagu : Makanan Ruji no 1 warga emas kampung

Penyarem : Wajib ada masa SAREY

SIYET : Makanan eksotik, aku tak pernah makan

Umai : ermmmm my favourate

Sambal Belacan : Ada juga yang tidak makan

UPDATE : Buak asem... adak jeneruq boleh nyam eh

Nota:
1. Artikel penuh masih dalam proses mengarang, menyadur, menelaah dan sebagainya
2. Rakan-rakan yang ada gambar menarik bolehlah dikongsikan bersama
3. Makanan tradisi ini kadangkala semakin pupus dan hanya diketahui oleh generasi tua kampung

Sunday, February 12, 2012

"Pamuk" Tradisi Masyarakat yang Kian Terhakis

Pamuk adalah istilah yang sinonim dengan masyarakat Kampung Tian sejak zaman berzaman dan tradisi ini adalah antara faktor yang menyebabkan masyarakat melanau semasa zaman penjajahan Jepun tidak dilanda kebuluran seperti yang aku nyatakan dalam artikel sebelum ini di SINI. Walaupun tiada bukti ilmiah menyatakan tentang aspek terebut, tetapi jika dilihat dari aspek makanan ruji pilihan generasi berumur 40-an ke atas pada hari ini, aku yakin dengan fakta tersebut. Bila disebut berulam, perkara yang terbayang dalam kepala generasi muda pada hari ini lebih terarah kepada budaya masyarakat Malaysia berbanding budaya tradisi masyarakat Kampung Tian secara keseluruhannya. Ini kerana gaya berulam yang sinonim dengan persekitaran aku membesar adalah jauh lebih unik dan sagu adalah antara menu utama yang menyerikannya.

Mungkin ada yang tidak bersetuju dan beranggapan nasi lebih dominan, tapi itu terpulang kepada sesiapa untuk menjelaskannya kerana bagi aku, sagu tetap menjadi pilihan dan aku asingkan istilah "Pamuk" dengan "Berulam" kerana mungkin berulam boleh menggunakan nasi tetapi pamuk mesti menggunakan sagu. Ini kerana adat dan budaya warisan bangsa adalah berbeza mengikut lokasi, bangsa, dan kepercayaan sesuatu suku, kaum, dan bangsa itu sendiri. Malahan memang ada dalam kalangan generasi seperti aku di kampung yang tidak terlibat dalam aktiviti pamuk ini kerana itulah lumrah manusia dan aku bagi perbandingan kerana aku sendiri merasakan satu penyeksaan jika menggunakan LAPTOP berbanding DESKTOP (keyboard senang hempas...wakakakakakaka).

Proses membuat sagu menjana budaya "PAMUK" masyarakat Kampung Tian

 (bukan pamuk tapi makan). Ambik dari FB anak buah aku yang HENSEMBOY

Budaya pamuk memang sesuatu yang amat unik dalam kalangan masyarakat Kampung Tian terutamanya semasa musim "SAREY" atau berjaga semasa tradisi kematian dalam kelompok keluarga terdekat mahupun tidak. Perhatikan gambar di atas! Mula-mula aku fikir pamuk, tetapi anak buah aku yang sengih tu cakap masa majlis kahwin, patut pun pegang pinggan sorang satu (yang baju putih tu orang kuat kampung, pegang pinggan kaler kuning penyokong LIVERPOOL dan rajin mengambil buah jambu di rumah ustaz yang kami suka makan, hehehehehehehehehe... tanya PEMILIK AKAUN). Cerita lanjut boleh tanya dengan Bario Ex-Tream hahahahahaha. Mungkin ramai yang pernah melalui pengalaman pamuk semasa majlis, di rumah bersama keluarga, mahupun semasa lepak bersama rakan-rakan ketika mencari rezeki di tempat orang dan ianya adalah pengalaman yang mungkin sukar untuk dilupakan.

Walaupun sudah lebih sedekad aku merantau, tetapi budaya dan warisan bangsa yang memang aku tidak jumpa di Negeri di Bawah Bayu ini menjadikan aku sering terfikir untuk berkhidmat di tempat sendiri. Tapi tunggulah sehingga aku pencen, kalau hari-hari melalui tradisi ini, aku rasa tidak juga berharga nanti kan. Semasa melayari facebook, kadangkala kita tidak terfikir betapa tajuk yang kita bincangkan adalah sesuatu yang berharga dan lihat perbincangan berikut:

Perbincangan di Wall Group Melanau Tian Mato

Aku takda idea nak update blog dalam minggu ini kerana sibuk nak bersedia bentang proposal kajian dan walaupun dah dibentang pada hari sabtu (kelmarin) penangannya masih buat aku malas disebabkan aku dah selesai bentang dan tak tahu nak buat apa. Tetapi TERIMA KASIH kepada sniper ATM kita si "Signal Line" (Aku MP dan dapat tangkap apa dia cakap, maklumlah MP ne askar semua takut, wakakakakaka...merepak jap) kerana aku dapat idea melalui ayat penutup mudah beliau iaitu terjemahannya ..."Apa yang awak semua cakap ini, semua sekali tu sedap-sedap belaka"... Hahahaha, ayat bahasa Malaysia baku lebih panjang untuk dibuat rupanya berbanding gaya aku mengarang yang kadangkala dipengaruhi oleh bahasa pasar. Budaya "Pamuk" atau berulam ini merupakan tradisi yang perlu dipelihara oleh generasi muda dan selain sagu, berikut adalah menu yang boleh dilihat semasa pamuk.

Sambal Belacan dalam erti kata penduduk Kampung Tian : SUMBER

Pasangan macam "pinang dibelah dua" dengan sambal di atas : SUMBER

Kalau kat luar mesti jumpa ulam cam ne, kadangkala je terfikir nak makan

Aku tak suka Buak Jerin atau dalam BM "Buah Genuak" : PEMINAT buah ne

Ada dlm sambal belacan ikan bilis ne, kadangkala makan camtu je. SUMBER

"Kupas" atau udang kering... Fuh! sedap kalau buat sambal belacan

Air teh (gambar sekadar hiasan, takde sumber nak ambik). Nantilahhhhh...

Walau bagaimanapun, memang tidak aku nafikan kadangkala lain orang lain seleranya dan aku memang lebih memilih kacang panjang sebagai peneman utama semasa "Pamuk" ne kerana ianya sukar untuk aku gambarkan. Manakala menu semasa pamuk ini juga kadangkala berlainan mengikut seadanya dan bergantung kepada keadaanlah. Gambar yang aku masukkan adalah mengikut kepentingan dan terpulang kepada siapa-siapa untuk menikmati aktiviti pamuk ini mengikut selera sendiri. Walaupun artikel ini aku rasa panjang, tetapi masih banyak lagi yang boleh diceritakan tentang tradisi yang semakin terhakis dek kemodenan ini.


Nota:
1. Siapa suka "PAMUK" angkat tangan
2. Siapa setuju dengan artikel komen... hahahahahahaha
3. Tajuk kedua yang penting dalam kajian warisan budaya masyarakat Kampung Tian

Thursday, February 9, 2012

Warisan Bangsa dan Luahan Anak Perantau

Negeri Sarawak merupakan sebuah entiti penting dalam proses pembentukan Persekutuan Malaysia sejak lebih 5 dekad yang lalu dan merupakan sebuah negeri yang sering dikaitkan dengan lambang burung Kenyalang. Mempunyai keluasan 124, 449 kilometer persegi yang mewakili 37.7 peratus keluasan Persekutuan Malaysia, negeri Sarawak merupakan negeri terbesar dengan populasi suku kaum yang mencecah 23 suku. Iban dan Melayu Sarawak adalah antara suku yang paling dikenali di Bumi Kenyalang di samping suku-suku lain seperti Melanau, Kejaman, Kiput, Punan, Saban, dan sebahagian lain yang masih kurang dikenali. Aku menyenaraikan suku-suku tersebut disebabkan aku mempunyai rakan semasa bergelar pelajar di IPT hampir sedekad lalu dan aku sendiri adalah antara suku yang mungkin kurang dikenali jika dikira mengikut loghat bahasa yang aku gunakan. 

Cuba teka, rumah ne kat mana. Dah Teka... Betul ke tak? JAWAPAN

Bangsa Melanau mempunyai pelbagai suku dan terdapat sedikit perbezaan yang kadangkala tidak diketahui oleh penduduk luar Sarawak. Malahan pengalaman aku sendiri berkhidmat dalam bidang pendidikan di Negeri di Bawah Bayu membuktikannya apabila soalan mudah yang sering ditanya oleh rakan sejawat pada peringkat awal pertemuan ialah, "U ne Iban ka? Awak tinggal di Kuching ka? Awak bangsa apa ye?. Selepas bertukar sekolah tempat bertugas, aku berani menyatakan bahawa hanya 5 peratus daripada kenalan aku yang mengetahui aku adalah bangsa Melanau dari suku Matu Daro dan selebihnya adalah masih lagi dengan persepsi mudah iaitu orang Sarawak mesti berasal dari Kuching dan berbangsa Iban atau Melayu. Kenapa perkara ini berlaku? Adakah dalam kalangan guru-guru ini buta geografi walaupun ada yang berkelulusan Sosiologi dan Antropologi? Selepas merenung melalui maklumat dan literasi sendiri, perkara mudah yang aku kaitkan ialah tida terdapat satu pun maklumat yang menyenaraikan dengan lengkap semua suku yang terdapat di Negeri Sarawak. Soalan mudah aku, berapa ramai yang mengetahui kewujudan suku Kiput di Miri? Malahan kalau tidak mempunyai rakan dari suku berkenaan aku mungkin tidak mengetahui kewujudannya.

Populasi Utama Suku Melanau (Matu Daro) : berkongsi Loghat yang sama

Kemudian suku Melanau yang mendiami kawasan Delta Sungai Rajang di Sarawak yang merupakan sungai yang terpanjang di Malaysia pun masih lagi merupakan antara suku yang kurang dikenali. Apakah suku Melanau ini tidak mampu menggapai kejayaan? Lupakan tentang politik kerana ianya bukan untuk menilai tentang betapa masyarakat Bumi Kenyalang mempunyai kepelbagaian warisan dan idea yang boleh menjana perkembangan budaya bangsa di Malaysia. Bagi aku masalah keterbatasan bahan rujukan dan budaya bangsa yang semakin pudar digamit memori zaman dahulukala menjadikan bangsa Melanau khususnya suku Matu Daro ini seakan hanya entiti yang tidak mempunyai identiti di mata masyarakat Malaysia. Berapa ramai dalam kalangan generasi muda yang masih berbangga dengan warisan bangsa? Berapa ramai yang masih berbangga menggunakan bahasa ibunda? Berapa ramai yang masih menjadikan warisan bangsa sebagai wadah untuk berbicara? Berapa ramai generasi muda yang sanggup memperjuangkan identiti bangsa? Berapa ramai anak bangsa yang masih tidak memahami betapa pentingnya nilai warisan sendiri?

Budak kampung Tian... korang pernah makan? Pernah tengok orang buat?

Kalau Terjumpa Buku Tajuk Begini, Berapa Nilai dengan RM anda????

Sebagai anak jati Matu Daro yang jauh merantau di negeri orang demi sesuap rezeki untuk ibu tercinta, adalah menipu kalau aku katakan aku tidak ingin berkhidmat di tempat sendiri. Dekat dengan keluarga, dekat dengan sanak saudara, dekat dengan rakan taulan, dan dekat dengan warisan bangsa. Tapi aku mempunyai seribu sebab dan alasan yang aku pendamkan kerana aku hanya anak kampung yang melihat betapa aku masih perlu berkhidmat di tempat orang dalam tempoh sedekad dua lagi. Pernahkah generasi muda di daerah kelahiranku terfikir tentang betapa warisan bangsanya semakin suram dimamah kemodenan dan mungkin persoalkan apa yang aku kongsikan ini. Lagipun persoalan mudah, kenapa aku tak buat entri ini menggunakan bahasa ibunda? Kenapa? Hanya anak Melanau yang faham tentang betapa Dinamiknya bahasa Melanau itu akan bersetuju dengan tindakan aku menulis entri ini dengan bahasa Melayu. Mungkin lebih baik jika entri ini ditulis dalam Bahasa Inggeris yang lebih bersifat Statik.

Pernah Nampak? Tahu tak baju apa ne? JAWAPAN

Bangsa Melanau terdiri daripada pelbagai suku, malahan mempunyai identiti berdasarkan loghat dan warisan budaya yang hampir sama. Hanya loghat yang membataskan komunikasi antara setiap lapisan generasi dan aku sendiri akui betapa aku masih buta dengan identiti sendiri dan masih jauh daripada mengenali identiti bangsa sendiri. Adakah anak bangsa aku kemudian hari akan terus dilambung gelombang kemodenan hingga lupa asal usul, hingga lupa identiti, hingga lupa siapa diri, dan hingga lupa perkataan Melanau itu sendiri. Tidak perlu jauh menilai, cukup dengan Daerah Matu-Daro-Igan yang mempunyai keluasan 667.28 kilometer persegi dengan komposisi kaum adalah 73 peratus berbangsa Melanau. Walaupun terdapat sedikit kelainan loghat khususnya di daerah kecil Igan, generasi muda Melanau khususnya di kampung Tian tempat kelahiranku semakin menikmati arus dan gelora kemodenan. Ramai yang sudah lupa tentang warisan bangsa dan ramai yang tidak boleh menyenaraikan berapa banyak identiti tentang bangsa sendiri. Isu yang bukan merujuk kepada salah siapa, tetapi isu yang berkaitan tentang tiada rekod untuk dijadikan rujukan dan sandaran. 

Nota Totian:
1. Sila sumbangkan karya anda
2. Jadilah generasi yang peka dengan warisan bangsa



Saturday, February 4, 2012

Friday, February 3, 2012

Kenangan Budak Sekolah Menengah : Saguk dan Tegup Warisan Anak Watan Tian

Zaman aku sekolah menengah di SMK Matu sekitar awal tahun 1990-an dulu memang banyak kenangan yang berkaitan dengan dua warisan yang semakin hilang ditelan kemodenan ini. Saguk dan Tegup adalah sebahagian daripada apa yang aku kategorikan sebagai warisan yang tidak hilang dalam kenangan dan cuma akan hilang dimamah kemodenan suatu hari nanti. Banyak kenangan tentang Saguk dan Tegup ini yang sering bermain dalam kepala otak aku, semua tentang zaman sekolah menengah. Tapi yang paling menarik ialah bagaimana masyarakat rumpun Melanau khususnya di bahagian Mukah, Oya, Dalat, dan Matu (Tian) yang jauh dari masalah kebuluran dengan hanya bertemankan ubi kayu semasa zaman Jepun. Kronologi sejarah ini mungkin kurang mendapat tempat dalam titipan sejarah kerana kurangnya anak Melanau melihatnya dari sudut ilmiah dan sibuk berpolitik menggunakan media ke-3. Buktinya boleh dilihat pada hari ini apabila generasi berusia 40-an ke atas di kampung Tian selesa dengan Saguk sebagai makan utama (Pamok ubak tlo) berbanding generasi 30-an ke bawah yang selesa dengan nasi. Kalau tak percaya nilai ahli keluarga anda sendiri, dan hasilnya adalah sesuatu yang mungkin tidak disedari oleh anda sebelum ini.

Semasa berada di tingkatan 4, aku rasakan dunia ini adalah seperti satu ruang lingkup yang sempit dengan kawasan paling jauh ialah Sibu dan Sarikei. Malahan pengalaman lapar di waktu malam adalah gaya hidup biasa budak di asrama dan mungkin hormon di usia 16 tahun adalah faktor utama. Bayangkan ramai dalam kalangan rakan-rakan termasuk aku sendiri boleh makan Saguk sambil berbual kosong atau menghirup air teh dewan makan yang macam celaka sambil hisap rokok Djarum. Kalau di kampung pun tiada orang tua kampung yang buat seperti yang kami buat dan setakat satu tin milo Saguk, ianya hanya mampu bertahan dalam tempoh 1-2 jam. Kenangan yang aku rasa sedikit lawak walaupun sudah samar-samar dan Mee Miko adalah makanan ruji di waktu malam asrama SMK Matu di samping kewujudan Saguk yang datang entah dari mana dibawa oleh rakan-rakan. Proses membuat Saguk dan Tegup ini bukanlah sesuatu yang mudah dan kalau setakat anak dara kampung Tian yang dah jadi Melanau Kacang Soya, aku yakin seyakinnya dia akan melihat proses ini sebagai satu yang kurang menyeronokan atau terlalu kampungan seperti istilah bangang aku dan rakan-rakan selalu guna semasa di IPT. Baiklah, cerita tentang proses ini cukup dengan gambar yang aku dapat dan dinyatakan sumbernya sekali berikut:

PROSES 1:  TUBENG BALAU - KLIK SUMBER 
Aku pernah juga mengikut kaum kerabat yang pergi menebang pokok rumbia ini terutamanya pada musim banjir walaupun aku lupa masukkan dalam entri Kenangan Musim Banjir di Kampung sebelum ini. Gambar disebelah berlaku di daerah lain, tetapi aku rasa anak watan kampung Tian sudah arif dan memahami dengan hanya melihat gambar di sebelah. Malahan masing-masing mempunyai versi sendiri tentang pengalaman menebang pokok rumbia ini dan proses ke-2 menarik potongan-potongan rumbia di kawasan sungai Tian yang airnya adalah cetek. 

PROSES 4: MIJIN BALAU (IJIN BALAU WARIS AKENG)
Proses ke-3 orang akan mengupas kulit pokok rumbia yang keras dan memotongnya menjadi belahan kecil dengan saiz 4X1 (tak kisah) X tak kisah. Maksud aku saiz batang rumbia (MANG) tu takda spesifik dan orang hentam je ikut ira dia dan selepas kulit rumbia ne dibuka, ia mudah untuk dilengaikan (diceraikan). Aku tak pernah ikut buat tetapi kalau ada gambar mungkin satu hari aku akan dapatkan. Entahlah, kenapa banyak sangat kenangan zaman sekolah menengah aku yang tak dicatatkan dalam bentuk gambar berbanding remaja kampung sekarang yang sibuk bergaya d akaun facebook mereka. Tapi memang itulah lumrah kehidupan dan perbezaan umur pasti akan menjadikan manusia itu berbeza dengan pegangan aku tiada yang sama di dunia ini.

Baiklah mungkin kadangkala aku suka menaip dan mengarang satu-satu peristiwa dengan gambar kerana iadalah lebih menarik untuk dirakam dan dibaca oleh semua orang. Cuma aspek yang berkaitan dengan Saguk dan Tegup ini aku dapat daripada akaun facebook group kampung macam biasa. Aku menangguhkan penulisan ini hampir 2 minggu kerana menunggu mana tahu ada budak IPT yang sudi buat entri tentang benda ne... tapi aku macam biasalah, kalau malam minggu yang tanpa aktiviti, tangan aku gatal nak menaip sebagai salah satu cara untuk mengisi ruang masa yang membosankan. Apa yang terlintas di fikiran itulah yang aku taip seperti entri-entri sebelum ini dan apa yang terlintas difikiran aku masa ini ialah bagaimana kenangan kali pertama aku menjadi pendidik (Sigu Sipeq) di SMK TPDPH Normah Daro dan kejohan bolasepak dianjurkan oleh kelab bola sepak sekolah. Bayangkan ada pelajar tingkatan dua dari Kampung Nangar dan Pantray (PUNKThrash) jumpa aku dan minta jadi pengurus pasukan, dah lah budak tu kecik je dan kepala botak, minta lak dengan suara sangkut-sangkut. Kalau ikut hati aku malas lah nak terlibat dengan benda tu, tapi muka seposen budak tu yang aku tak tahan sebab dia merayu kerana tak dapat cari pengurus sebagai memenuhi syarat pertandingan. Lagipun team mereka semua kecik-kecik dan masih lagi belajar di tingkatan 2 dan 3. Terus aku terfikir dalam hati, apa jadah gak sampai guru-guru bujang semua nak team glamour-glamour ne dan kalau anda bekas pelajar sekolah menangah anda akan faham apa yang aku cuba sampaikan. Kenapa aku terfikir peristiwa itu? Kenapa? Apa kaitan dengan entri ini? Kaitannya ialah kerana nama pasukan diaorang, celaka lak... diaorang letak nama "Saguk Manel". Tapi aku sengih jak lah dan terima, tak terima macamana nak buat pelajar jadi kreatif dan berfikiran kritis. Jadi layan dulu gambar menarik yang diupload oleh rakan facebook group kampung di bawah:

Pemandangan biasa dalam "Belangah" : belangah tu yang macam dapur tu

Sagu dalam agong, gilak, dan ntah. Samsung Galaxy wonder kot... hahaha

Tak pasti sama ada sagu ne dah masak ka belum

Sagu dimasak, dipanaskan di atas BELANGAH. Masa ne asap takyah citer

Selipar Jepun Kaler HIJAU. RARE sebab kena tanda lagi dengan 3 di depan
"Proses menumbuk kacang untuk membuat TEGUP " ne aku rasa... 

Bahasa Melayu Lemantak : SAYYY.... ne proses nak buat TEGUP gak

TEGUP dalam buaian, perisa macam2 dan terpulang kepada si pembuat.
kalau dah sejuk pastikan gigi palsu anda ditampal dengan poliden. Haha

Berbalik kepada zaman dahulu kala... aku masih terfikir bagaimana idea asal membuat SAGUK dan TEGUP ini berlaku dalam kalangan masyarakat kampung pramerdeka. Kalau dilihat dengan mata hati, proses tersebut bukan mudah dan banyak kawasan dari Mukah sampai ke Kudat aku bawa kereta, banyak juga jumpa pokok-pokok rumbia, tapi proses seperti ini tiada. Kemudian kalau nak dibandingkan dengan kampung lain dalam daerah Matu memang jauh sekali juga. Tapi jangan lak banding dengan daerah Mukah, Oya, dan Dalat. Kat sana proses ini dah dikomersilkan lama dahulu dan sebab tu perbezaan ketara dalam kemajuan dan pencapaian dari aspek kegiatan ekonomi tradisional ini. Kalau di kapung Tian, aku yakin hanya generasi berumur 30 tahun ke atas sahaja yang terlibat dengan aktif aktiviti seperti ini dan walaupun ada peruntukan khas daripada kerajaan sehingga terbinanya bangunan moden sedikit untuk membuat BELANGAH, bangunan lama seperti di atas masih menggamit nostalgia indah generasi tua.

Kenapa istilah "saguk manel" ne sinonim dengan sagu yang dihasilkan oleh masyarakat kampung Tian? Bagi aku memang ada banyak faktor dan bukti dia ialah pelajar tingkatan 2 yang aku maksudkan tadi, kalau masa aku sekolah tingkatan 4 budak tingkatan 2 buat gitu, mahu aku rendam dia dalam tangki semalaman dengan gaya mari menendang itik mahupun gaya menerkam harimau. Hahahahhahaahaha. Pertama sekali ialah kerana rasa sagu buatan kampung Tian yang bagi aku masih lagi tradisional dan sesuai dengan citarasi generasi tua yang mengunakannya untuk PAMUK dan bagi aku itulah rasa paling sesuai. Kalau nak dibandingkan dengan sagu Oya, Dalat, dan Mukah memang berbeza kerana mungkin di sana teknologi pembuatannya lebih ke depan di samping cara makan yang berbeza. KEDUA ialah kerana memanglah SAGUK TIAN ini akan MANEL apabila tak diletakkan dalam bekas bertutup atau tin, malahan warna yang sedikit kehitaman mungkin menjadi faktor. KETIGA ialah sifat semulajadi manusia yang suka bergurau (mengolok ataupun cemburu) menyebabkan istilah tersebut muncul. Lagipun kampung Tian memiliki lagenda bola sepak kampung yang telah aku ceritakan sebelum ini dalam entri lain. Apa yang aku rasa menarik dengan warisan ini ialah ianya unik dan hanya terdapat di Kampung Tian sahaja dalam daerah Matu. Sebab itu ia menjadi perbincangan santai di facebook seperti gambar:

Perbincangan Biasa di Laman Facebook.

Perbincangan Tidak Biasa (Golongan Berhaluan Kiri : Jangan anda menjadi mangsa)

Apa yang dapat aku jelaskan melalui 2 gambar di atas ialah kadangkala di facebook kita akan berkongsi cerita yang sama dengan rakan-rakan untuk cerita yang sama. Kemudian kita juga akan bercerita benda yang sama melalui Point of View yang kita sahaja yang faham apa yang terdapat disebalik cerita tersebut seperti gambar kedua. Jadi laman facebook ini kadangkala perkongsian yang lebih mudah dan sebagai generasi muda yang terdedah dengan kemajuan, anak-anak kampung Tian mesti memahami risiko dan apa yang akan anda dapat. Jangan jadikan facebook untuk menjadikan anda bodoh dan jangan jadikan facebook untuk anda nampak seperti model padahal facebook penuh dengan sesuatu yang anda tidak fahami. Contohnya ialah bila aku buat "LOL" tu maksud dia "hahahahahahahaha" atau "aku tak tahu nak cakap apa lagi dan memang lucu lah perkara tu tadi".  Apa yang mudah ialah hanya aku dan Panglima Besi sahaja yang tahu kenapa komen merapu itu muncul kerana mungkin kami ini memang berhaluan kiri dalam semua aspek. Cuma kenapa muncul tiada kaitan dengan GROUP Facebook Melanau Tian atau entri gambar yang diupload tersebut. KLIK untuk akaun Panglima Besi di SINI.

Cuma nasihat saya ialah warisan bangsa itu indah jika dikenang dan akan lebih indah jika anda juga terlibat menjadi kayu asas membangun mahupun pernah terlibat bersama-sama membangunkan warisan tersebut. Cuba anda tengok gambar di bawah lak, ini adalah antara anak kampung yang aku kenal dan beliau sudah terlibat dalam pelbagai proses pembuatan SAGUK dan TEGUP ini lebih 5-10 tahun yang lepas. Cuma sekarang beliau berhijrah dek kerana kegiatan ekonomi ini semakin lama semakin dilupakan dan aku berani mengatakan bahawa ada dalam kalangan generasi muda di kampung tidak mengetahui apa yang dipanggil sebagai TEGUP dan SAGUK ini. Aku ulangi ayat simple... JANGAN JADI MELANAU KACANG SOYA! Hahahahahahahahaha...  APEK!!! AKU SALUTE KO SEBAB PERNAH MESAP.

Satu-satunya Generasi muda yang terlibat secara aktif dalam proses
pembuatan SAGUK TIAN sebelum beliau berhijrah ke bandar Sarikei

Nota:
Pasukan "Saguk Manel" SMK TPDPH Normah Daro tahun 1998 telah mendapat tempat kedua dengan gaya permainan ala2 Tango. Seriusssly... aku pun heran diaorang memang pandai main, cuma badan kecil2 dan ramai gak rakan guru terkesima bila team aku naib juara. Hahahahahhaha... Tapi aku tak terlibat langsung pun pergi tengok perlawanan. Aku selesa melepak di Kampung lepas habis waktu persekolahan.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...