Sunday, February 12, 2012

"Pamuk" Tradisi Masyarakat yang Kian Terhakis

Pamuk adalah istilah yang sinonim dengan masyarakat Kampung Tian sejak zaman berzaman dan tradisi ini adalah antara faktor yang menyebabkan masyarakat melanau semasa zaman penjajahan Jepun tidak dilanda kebuluran seperti yang aku nyatakan dalam artikel sebelum ini di SINI. Walaupun tiada bukti ilmiah menyatakan tentang aspek terebut, tetapi jika dilihat dari aspek makanan ruji pilihan generasi berumur 40-an ke atas pada hari ini, aku yakin dengan fakta tersebut. Bila disebut berulam, perkara yang terbayang dalam kepala generasi muda pada hari ini lebih terarah kepada budaya masyarakat Malaysia berbanding budaya tradisi masyarakat Kampung Tian secara keseluruhannya. Ini kerana gaya berulam yang sinonim dengan persekitaran aku membesar adalah jauh lebih unik dan sagu adalah antara menu utama yang menyerikannya.

Mungkin ada yang tidak bersetuju dan beranggapan nasi lebih dominan, tapi itu terpulang kepada sesiapa untuk menjelaskannya kerana bagi aku, sagu tetap menjadi pilihan dan aku asingkan istilah "Pamuk" dengan "Berulam" kerana mungkin berulam boleh menggunakan nasi tetapi pamuk mesti menggunakan sagu. Ini kerana adat dan budaya warisan bangsa adalah berbeza mengikut lokasi, bangsa, dan kepercayaan sesuatu suku, kaum, dan bangsa itu sendiri. Malahan memang ada dalam kalangan generasi seperti aku di kampung yang tidak terlibat dalam aktiviti pamuk ini kerana itulah lumrah manusia dan aku bagi perbandingan kerana aku sendiri merasakan satu penyeksaan jika menggunakan LAPTOP berbanding DESKTOP (keyboard senang hempas...wakakakakakaka).

Proses membuat sagu menjana budaya "PAMUK" masyarakat Kampung Tian

 (bukan pamuk tapi makan). Ambik dari FB anak buah aku yang HENSEMBOY

Budaya pamuk memang sesuatu yang amat unik dalam kalangan masyarakat Kampung Tian terutamanya semasa musim "SAREY" atau berjaga semasa tradisi kematian dalam kelompok keluarga terdekat mahupun tidak. Perhatikan gambar di atas! Mula-mula aku fikir pamuk, tetapi anak buah aku yang sengih tu cakap masa majlis kahwin, patut pun pegang pinggan sorang satu (yang baju putih tu orang kuat kampung, pegang pinggan kaler kuning penyokong LIVERPOOL dan rajin mengambil buah jambu di rumah ustaz yang kami suka makan, hehehehehehehehehe... tanya PEMILIK AKAUN). Cerita lanjut boleh tanya dengan Bario Ex-Tream hahahahahaha. Mungkin ramai yang pernah melalui pengalaman pamuk semasa majlis, di rumah bersama keluarga, mahupun semasa lepak bersama rakan-rakan ketika mencari rezeki di tempat orang dan ianya adalah pengalaman yang mungkin sukar untuk dilupakan.

Walaupun sudah lebih sedekad aku merantau, tetapi budaya dan warisan bangsa yang memang aku tidak jumpa di Negeri di Bawah Bayu ini menjadikan aku sering terfikir untuk berkhidmat di tempat sendiri. Tapi tunggulah sehingga aku pencen, kalau hari-hari melalui tradisi ini, aku rasa tidak juga berharga nanti kan. Semasa melayari facebook, kadangkala kita tidak terfikir betapa tajuk yang kita bincangkan adalah sesuatu yang berharga dan lihat perbincangan berikut:

Perbincangan di Wall Group Melanau Tian Mato

Aku takda idea nak update blog dalam minggu ini kerana sibuk nak bersedia bentang proposal kajian dan walaupun dah dibentang pada hari sabtu (kelmarin) penangannya masih buat aku malas disebabkan aku dah selesai bentang dan tak tahu nak buat apa. Tetapi TERIMA KASIH kepada sniper ATM kita si "Signal Line" (Aku MP dan dapat tangkap apa dia cakap, maklumlah MP ne askar semua takut, wakakakakaka...merepak jap) kerana aku dapat idea melalui ayat penutup mudah beliau iaitu terjemahannya ..."Apa yang awak semua cakap ini, semua sekali tu sedap-sedap belaka"... Hahahaha, ayat bahasa Malaysia baku lebih panjang untuk dibuat rupanya berbanding gaya aku mengarang yang kadangkala dipengaruhi oleh bahasa pasar. Budaya "Pamuk" atau berulam ini merupakan tradisi yang perlu dipelihara oleh generasi muda dan selain sagu, berikut adalah menu yang boleh dilihat semasa pamuk.

Sambal Belacan dalam erti kata penduduk Kampung Tian : SUMBER

Pasangan macam "pinang dibelah dua" dengan sambal di atas : SUMBER

Kalau kat luar mesti jumpa ulam cam ne, kadangkala je terfikir nak makan

Aku tak suka Buak Jerin atau dalam BM "Buah Genuak" : PEMINAT buah ne

Ada dlm sambal belacan ikan bilis ne, kadangkala makan camtu je. SUMBER

"Kupas" atau udang kering... Fuh! sedap kalau buat sambal belacan

Air teh (gambar sekadar hiasan, takde sumber nak ambik). Nantilahhhhh...

Walau bagaimanapun, memang tidak aku nafikan kadangkala lain orang lain seleranya dan aku memang lebih memilih kacang panjang sebagai peneman utama semasa "Pamuk" ne kerana ianya sukar untuk aku gambarkan. Manakala menu semasa pamuk ini juga kadangkala berlainan mengikut seadanya dan bergantung kepada keadaanlah. Gambar yang aku masukkan adalah mengikut kepentingan dan terpulang kepada siapa-siapa untuk menikmati aktiviti pamuk ini mengikut selera sendiri. Walaupun artikel ini aku rasa panjang, tetapi masih banyak lagi yang boleh diceritakan tentang tradisi yang semakin terhakis dek kemodenan ini.


Nota:
1. Siapa suka "PAMUK" angkat tangan
2. Siapa setuju dengan artikel komen... hahahahahahaha
3. Tajuk kedua yang penting dalam kajian warisan budaya masyarakat Kampung Tian

2 comments:

  1. pirit belasen makin palah makin deres kick...bak jeq igem wak mesem alah buak pelem fuhh. bekasit kman bak usi. pama leng buyak.ngem abey kaseng kupeq + saguk + ikan lumex..trio sajian wajib idu. ikan lumex kenah gati dgh budo pirang/ budo aor, bilis pusuk @ikan bilis. mei seder dunia buyak. anum teh/ kupi lasuk igem. hahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha... ateng ubak mo duh usi. Saji buleh

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...